« چهارشنبه, 5 آذر 1393 »
 




آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 61 مورد
 » مقاله ثبت شده: 61 مورد
 » در حال بازدید: 4 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 60 نفر
 » بازدید امروز: 343 مرتبه
 » بازدید دیروز: 285 مرتبه
 » کل بازدید: 566507 مرتبه
 » میانگین: 226 بازدید در روز



دو نگاه به عاشورا

شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی. البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسه‌ها، تراژیک است، اما اصل و اساس آن بر حماسه است. این قیام با حماسه حسینیان آغاز شد و با فاجعه یزیدیان به فرجام آمد. پس عنصر تراژدی در آن، عارضی است و معلول جنایت دشمن. مضافاً اینکه همین جنایت، در دیده نزدیک‌بین ما تراژیک است، ورنه به دیده شیرزن کربلا، «زیبایی» است.

ادامه

حدیث تهنیت

پیامبر اکرم در بازگشت از حجّة‌الوداع در این روز در دامنۀ بیابان غدیر، مقام جانشین خود را آشکار و به جمعیتهای انبوهی که در آن سفر همراهش بودند ابلاغ کرد که وظیفۀ امر و نهی و رهبری در امور دین و حفظ نظام دنیای اسلام با علی‌بن‌ابیطالب «ع» است.

ادامه

سیره امام رضا (ع)

از امام رضا (ع) درباره تواضع و حد آن پرسش شد.حضرت فرمود: تواضع مراتبی دارد از جمله آن که انسان قدر و منزلت و اندازه خود را بشناسد و همانجا و در همان حد متوقع باشد، آن هم با قلب سلیم و آرام. رفتارش هم با دیگران آنچنان باشد که دوست دارد چنان با او رفتار کنند. اگر بدی هم دید با نیکی پاسخ دهد، خشمش را هم بتواند رام خویش سازد. از دیگران هم در گذرد. و البته خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

ادامه

سوگ دوست


ادامه

هجرت حیدری

تقدیم به خانواده معزز حیدری و ....

رفت و شهری ز هجرتش به عزا          نیک مردی ز اهل احسان رفت

رفت در ماه تیر و شهر صیام              اسوه نخبگان انسان رفت

ادامه

چهلم

چهل روز پیش مردانه مردی خدوم و خاکسار از دودمان رسالت از جمع کاروان ساکنان دنیا جدا شد و به ابدیت پیوست که حتی خاصّان و خویشانش هم به درستی نمی‌دانستند چه روح بلندی در کالبدش به تقلّا و تکاپو مشغول بود و در عرصه کار و صنعت و علم و ادب و مدد به مستمندان چه‌ها که نمی‌کرد!

ادامه

زمان ظهور

.مدینه عدل‌:

درخصوصیات قیام وحکومت امام زمان(ع)‌،‌هیچ ویژگی به اندازه «عدالت و قسط » روشنی و نما ندارد. آن قدرکه درروایات بر ویژگی عدالت گستری آن مولی تأکید شده‌،‌بر‌سایر‌مسائل چنین ابرامی نرفته است و این‌،‌نشان از برجستگی این مهم درسازمان مدینه فاضله اسلامی در دوران ظهور دارد.

دهها وبلکه صدها روایت درکتابهای مختلف روایی‌،‌بویژه‌،‌درکتاب منتخب الأثر و کمال الدین‌،‌شیخ صدوق‌،‌در مورد عدالت گستری آن حضرت وارد شده است‌.‌در بسیاری از این روایات‌،‌از آن امام همام‌،‌به عنوان مظهرو تجلی کامل عدالت یاد شده است‌.‌نام «عدل»‌ که بر آن مولی نهاده اند درواقع ترجمان کامل رسالت اوست.

ادامه

بعثت

محمد(ص) همگی مردم را از صمیم قلب دوست می‌داشت و خدا کلمات هدایت و خیر و فلاح را به او القاء کرد و محبت عام و گسترده‌اش نسبت به همگان او را بر آن داشت که این کلمات را به ایشان ابلاغ کند و در اثر همین محبت بود که خدا او را «رحمـت للعالمین» خواند و بسوی کلیه مردم جهان در طول زمان مبعوث کرد.

بنابراین رسالت و بعثت محمد(ص) بسوی همگی مردم پیآمد محبت او درباره همگی مردم است زیرا کسی‌که مردم را از سر صدق دوست بدارد مسئول سرنوشت و متعهد فرجام کار ایشان خواهد شد. و بر همین اساس و مقتضای همین قیاس محمّد(ص) بار مسئولیت محبت عظیم خود را بر دوش کشید. محبت محمد(ص) اختصاص به «عشیره اقربین» و خویشاوندان نزدیک او نداشت…

ادامه

صفات امام علی(ع)

درگذشت و مسامحه با دشمنان وی را نظیری در تاریخ نبود. حکایاتی که دلالت بر گذشت و عفو او می‌کند بیش از شماره است.

از جمله آنکه لشگریان خویش را هنگام کارزار نهی می‌فرمود که چون دشمن بگریزد او را مکشید و آنکه خسته و مجروح است از مساعدت دریغ مکنید، ستر کسی را مگشائید و مال کسی را از او نگیرید.

ادامه

پیامبر رحمت

حقا که اين بهترين وصفي است که او درباره خود گفت: «همانا که من هديه رحمتي از آسمان به سوي جهان و انسانم!»

پيمبر(ص) کوشش در گشودن گره مشکلات زندگي مردم را عبادتي از برترين عبادات و وسيله‌اي از بهترين وسائل تقرب به خدا قرار مي‌دهد، و در اين‌باره مي‌گويد:

«لأنْ أمْشِيَ مَعَ أخٍ لي في حاجَةٍ، أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أنْ أَعْتَكِفَ في مَسْجِدي هَذا شَهْراً»

هر آينه اگر با برادري براي برآوردن حاجتي روان شوم براي من خوشايندتر از اينست که مدت يک ماه در مسجد خود اعتکاف کنم.

 و چون از او مي‌پرسند که: کدامين کس محبوب‌ترين مردم در نزد خداست‌‌، مي‌گويد:

ادامه

عاشورا

مقصود اصلی محافل و مجالسي كه به نام آن بزرگواران، و ياد فداكاري‌هاي آنان، و ذكر مصائب ايشان برپا مي‌شود، از شرح اين مقاصد اصلي و هدف‌هاي عالي تهي نباشد، و هيچگاه در جهت ضد آن مقاصد و هدفها حركت نكند؛ وگرنه ادامه راه و دنباله رسالت اولياي خدا محسوب نخواهد گشت، و هدفهاي الهي آنان را زنده نگاه نخواهد داشت، و از آن ارج و ارزشي كه بايد نزد اولياي خدا داشته باشد بي‌نصيب خواهد بود؛ و در نتيجه، اجر خدايي را نيز از دست خواهد داد. چون اجر و پاداش خدا تابع رضاي اولياي خداست. و رضاي اولياي خدا تابع حركت در جهت هدفهاي الهي و سازنده و تربيتي دين خدا با اجراي عدل و قسط و تداوم‌بخشي به راه آنان است. اين مسائل بسيار مهم بايد همواره دانسته باشد، و همواره مورد نظر قرار گيرد.

ادامه

علی میزان عدل خداست

علی، اسلام مجسّم است؛ فرمود: «مائیم موازین عدل در قیامت». اعمال همه امت با اعمال او و ائمه بعد از او سنجیده می‌شود که: یوم ندعوا کلّ اناس بامامهم…و نضع الموازین القسط لیوم القیامه. علی(ع) در همه مراحل زندگی خود، سرمشق امت است و جمیع طبقات باید به او اقتدا کنند. فردی در خانواده و کارگر معمولی و سرباز ساده و افسر ارتش و سرفرمانده کل و امام جماعت و خطیب دینی و سخنور سیاسی و اجتماعی و معلم دین و اخلاق و سرپرست خانواده و مجتهد و عالم و عابد و عارف و زارع و مالک و قاضی دادگاه و هریک از دو طرف دعوی تا زمامدار مملکت، همگی می‌توانند از رفتار و کردار علی(ع) سرمشق بگیرند. چون او در همه این مشاغل و مناصب بوده است.

ادامه

امام رضا(ع) (2)

آن‌گونه که مرحوم طبرسی روایت کرده: اشکال اصلی از سوی کسانی بود که در آخرین حبس امام که منجر به شهادت آن حضرت شد، اموالی نزدشان جمع شده بود. عبارت طبرسی در این‌باره چنین است:
سبب ظاهری این اشکال تراشی‌ها طمع در اموال و وادیعی بود که در زمان زندانی بودن امام کاظم(ع) پیش بعضی از اصحاب آن حضرت جمع شده بود، این موضوع آنان را به انکار وفات آن حضرت و ادعای زنده بودن او و انکار جانشینی برای وی و  انکار نص درباره امام بعدی واداشت.
شاهد سخن طبرسی روایتی است که کَشّی نقل کرده و در آن آمده است که، سی هزار دینار نزد دو وکیل امام کاظم(ع) به نام حیّان سرّاج و شخصی دیگر بود. زمانی‌که امام(ع) در زندان بود، آنها با این پول خانه و غلات خریدند و وقتی خبر رحلت امام(ع) به آنها رسید، وفات آن حضرت را انکار کرده و در میان شیعه شایع کردند که امام کاظم(ع) نمرده است؛ زیرا او قائم آل محمّد است (أذاعا فِی الشّيعَةِ أنَّهُ لايَموُتُ لانَّهُ هُوَ الْقائِمُ) در پایان روایت تصریح شده است که برای شیعیان روشن شد این دو نفر به خاطر خوردن اموالی که پیش ایشان بوده، این شایعه را درست کرده‌اند.

ادامه

حکمت‌هایی از زندگی علی(ع)

یا برای همه یا برای هیچ‌کس

بوی عید همه جا به مشام می‌رسید. مردم هرجا همدیگر را می‌دیدند، مبارک باد می‌گفتند. عید اضحی، رنگ و بوی شهر را دگرگون کرده بود. اما علی(ع) آرام نداشت. خشم، چهره مهربانش را درهم کشیده بود. قدم می‌زد و با خود می‌گفت:

ـ دختر من؟ گردنبند بیت‌المال؟

خزانه‌دار، پی در پی غذرخواهی می‌کرد و توضیح می‌داد که دختر شما، آن گردنبند را فقط سه روز امانت گرفته است؛

ادامه

فاطمیات

فاطمه(س) روزي كه مي‌خواست متولد شود، بزرگ‌ترين زنان تاريخ آفرينش، از جمله مريم مقدس، از آسمان آمدند تا خديجه كبري تنها نباشد، و فاطمه در آغوش آنان متولد شود؛ اكنون نيز كه مي‌خواست تاريخ را دوباره متولد كند، ارواح آدم و نوح و ابراهيم و موسي و عيسي و جبرئيل و ميكائيل، او را بدرقه مي‌كردند، گويي عالم ملكوت الهي به زمين آمده بود و با فاطمه گام برمي‌داشت…لحظه‌هايي بس باشكوه، و بسیار پرهيبت بود.

بانوی بزرگ، مانند استوارترین قامت انسان در تاریخ، و سربلندترین ستیغ‌های افراشته در هامونستان بشریت، و فریادگرترین فریادگران «توحید و عدل»، موجودیت مدینه را با همة آشوب‌ها زیر بال گرفت، و از فراز قلة رسالت انبیایی ـ به نیابت از پدر ـ با صدای محمدی،

ادامه

فرازهایی ازسخنان فاطمه زهرا(س)

فرازهایی از سخنان حضرت فاطمه زهرا(س)

به گمان خود خواستید فتنه برنخیزد، و خونی نریزد، اما در آتش فتنه فتادید. و آنچه کشتید به باد دادید. که دوزخ جای کافرانست. و منزلگاه بدکاران. شما کجا؟ و فتنه ‌خواباندن کجا؟

ادامه

فاطمه(س) چه گفت؟

«پس وقتی که خدا به پیامبرش منزلگاه انبیا و مأوای اصفیای خود را برگزید، خار نفاق که در دل‌ها خلیده بود، آشکار گشت و لباس دین پوسیده شد و گمراهانی که لب فرو بسته بودند، زبان گشودند و فرومایگان گمنام با قدر و منزلت شدند و باطل‌گرایان گمراه به صدا درآمدند و در قلمرو شما به تکاپو پرداختند (زمینه برای شیطان فراهم شد) و شیطان از نهانگاه خود سر درآورد و شما را به سوی خود خواند و شما را به دعوت خود پذیرایافت و بر فریبش آماده، سپس شما را برانگیخت، شما را بسیار چالاک یافت و به هیجان آورد و دید که در راه او چه خشمناکید، در نتیجه مرکبی غیر از مرکب خودتان را برای خود نشانه کردید و بر چشمه آبی راندید که

ادامه

اسلام دین باگذشت و آسان

پیامبر(ص) مى‌فرمود:

بُعِثْتُ عَلَى الشَّريعَةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ.

خدا مرا مبعوث كرده است بر شريعت و دينى كه باسماحت (باگذشت) و آسان است.

دين اسلام سماحت دارد. به يك انسان مى‌گويند «سماحة»يعنى انسان باگذشت، ولى «دين باگذشت است» يعنى چه؟ مگر دين هم مى‌تواند باگذشت باشد؟ دين هم باگذشت است ولى اصولى دارد. چطور؟

ادامه

عاشورا مشعل جاوید

حركت عاشورا یك حركت قرآنى (انقلابى) است، حركتى كه فرزند متقى و رشید و آگاه پیامبر(ص)، در راه زنده كردن قرآن و فعال ساختن ارزشهاى فراموش شده اسلام آن را پدید آورد. این حركت نخست ‏با درخواست فراوان و اصرارآمیز جمع بسیارى از مسلمانان، و برخى از مبارزان آگاه متعهد و باسابقه آغاز گشت، و پس از حوادثى كه پیش آمد، و بعد از تذكرهاى بسیار و سخنرانیهاى فراوان در جهت ‏بیدار كردن سپاه اموى كوفه و شام و

ادامه

پیام غدیر

آنچه را که پیغمبر اکرم(ص) در روز غدیر از طرف خدا مأمور شد به مردم ابلاغ کند مولویت علی(ع) و آن ولایت کلیه الهیّه بود، مراد پیغمبر از «مولا» در عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» آن مقام ولی اللهی و اولی بأنفسی علی(ع) بود، لذا پیغمبر اکرم(ص) همین مقام را ابتدا در مورد خودش از مردم اعتراف گرفت، فرمود: «ألست اولی بکم من انفسکم»، آیا من از خود شما به شما نزدیک‌تر نیستم، آیا من از خود شما به شما اولویت ندارم، معنایش این است که اگر من بخواهم مثلاً لقمة غذایی به دهان بگذارم اما پیغمبر اکرم نخواهد، این عمل انجام نخواهد گرفت، زیرا خواستة پیغمبر مقدم است بر خواسته من، اراده پیغمبر مسلط است بر ارادة من، اگر من بخواهم چیزی را اراده کنم پیغمبر نخواهد، نمی‌توانم اراده کنم، ارادة من مقهور ارادة پیغمبر است. نه تنها انسان بلکه تمامی موجودات این عالم تحت تسلط و قدرت کاملة ولایت تکوینی رسول الله(ص) هستند، هر برگ درختی که در این عالم بر زمین بیافتد یا نیافتد باذن رسول خداست، «بهم تحرکت المتحرکات و سکنت السواکن».

ادامه

خوارج (6)

شعار يا روح؟(2)

مردي از صحابه اميرالمؤمنين در جريان جنگ جمل سخت در ترديد قرار گرفته بود. او دو طرف را مي‌نگريست. از يک طرف علي را مي‌ديد و شخصيتهاي بزرگ اسلام را که در رکاب علي شمشير مي‌زدند و از طرفي نيز همسر نبيّ‌اکرم عايشه را مي‌ديد که قرآن درباره‌ي زوجات آن حضرت مي‌فرمايد: وَ اَزواجُهُ اُمَّهاتُهُم (همسران او مادران امتند)، و در رکاب عايشه، طلحه را مي‌ديد از پيشتازان در اسلام، مرد خوش‌سابقه و تيرانداز ماهر ميدان جنگهاي اسلامي و مردي که به اسلام خدمتهاي ارزنده‌اي کرده است، و باز زبير را مي‌ديد، خوش سابقه‌تر از طلحه، آنکه حتي در روز سقيفه از جمله متحصّنين در خانه‌ي علي بود.

ادامه

امام رضا (ع)

واقفيه

از حوادثي که در عصر امام رضا (ع) اتفاق افتاد و آن حضرت را سخت آزار داد مرام واقفيه بود که در بين شيعيان گسترش يافت. قائلان به وقف مي‌گفتند که موسي بن جعفر (ع) زنده است و نمرده است و نمي‌ميرد و به آسمان بالا رفته همان گونه که حضرت مسيح به آسمان بالا رفته است، و او قائم منتظر است که زمين را بايد پر از عدل و داد کند بعد از آني که پر از ظلم و جور شده باشد، و گمان مي‌کردند کسي که در زندان سندی‌بن‌شاهک بود امام موسي (ع) نبوده بلکه شبيه او بوده و مردم خيال مي‌کنند که اوست. بر ما لازم است که مختصري دربارۀ موقعيت آنها سخن بگوييم.

ادامه

مشکلات خاص در زندگانی حضرت صادق(ع)

مشکلات خاص در زندگانی حضرت صادق(ع)

1-سیاست حاکمان

امام صادق(ع) ، در 18 سال آغاز امامت خویش، با خلفایی خونریز، دشمن آل محمّد(ص)، هتّاک نسبت به مقام قدسی قرآن کریم، قاتل نیکان و پاکان ، بویژه مجاهدان آل محمّد(ص)، همزمان بود. کسانی که برای حفظ ظاهر، شماری فقیه و واعظ و صوفی و متکلّم نیز تهیّه دیده بودند، تا در یک جامعۀ دینی دستشان از همه چیز خالی نباشد، و متاعِ فرهنگی نیز داشته باشند، و علوم آل محمّد(ص)، قلوب جامعه را از نو تسخیر نکند، و سیاست حقّه بر نظام غیر قرآنی اموی چیره نگردد، و تکاثر و اتراف (شادخواری) برنیفتد، و عدالت مطرح نشود.

ادامه

خوارج (5)

دموکراسی علی

امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی درجۀ آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش، هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیۀ آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست.

ادامه

خوارج (4)

افق دید خوارج

مردمی تنگ نظر و کوته دید بودند. در افقی بسیار پست فکر می‌کردند. اسلام و مسلمانانی را در چهار دیواری اندیشه‌های محدود خود محصور کرده بودند. مانند همه کوته نظران دیگر مدعی، بودند که همه بد می‌فهمند و یا اصلاً نمی‌فهمند و همگان راه خطا می‌روند و همه جهنمی هستند.

ادامه

جهانی سازی مهدوی

1.رشد آگاهی و کرامت انسانی

انسان! برای دستیابی به این آرمان بزرگ، در گامهای نخست به چند معیار(بینشی و شناختی) نیاز دارد:

1.              شناخت خود، و درک درست از کرامت انسانی خویش

2.              راه رشد و تعالی بخشیدن به استعدادهای انسانی، برای دستیابی به جایگاه و منزلت انسانی.

3.              زدایش موانع راه انسانها و انسانیتها.

این هر سه محور، نیاز به شناختهای اصولی دارد، که در پرتو آن به دانش و آگاهی لازم برسد، و راه انجام این محورهای حیاتی را کشف کند. از اینرو اسلام از ((... انسان چنان می‌خواهد تا با همۀ وجود، در پی خودآگاهی و الهام‌گیری از همه چیز برخیزد، تا چنان شود که بتواند هر چیز را انگیزه‌ای سازد، برای آگاه سازی جان خویشتن، و آماده کردن آن برای دست یافتن به سعادت راستین...)).

انسان پوینده، در سیر و پویایی خود، بدون شناختوری تکامل نمی‌یابد؛ نه در بعد مادی و نه در بعد معنوی، نه در خودباوری و کرامت‌یابی، و نه در دیگر باوری و انسان‌شناسی و نه در جهان‌شناسی.

ادامه

خوارج (3)

شعار یا روح؟ (1)

بحث از خارجیگری و خوارج به عنوان یک بحث مذهبی، بخشی بدون مورد و فاقد اثر است، زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد. اما در عین‌حال بحث درباره خوارج و ماهیت کارشان برای ما و اجتماع ما آموزنده است، زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده‌ است اما روحاً نمرده است. روح «خارجیگری» در پیکر بسیاری از ما حلول کرده است.

ادامه

خوارج (2)

ممیزات خوارج

    روحیه خوارج، روحیه خاصی است. آنها ترکیبی از زشتی و زیبایی بودند و در مجموع به نحوی بودند که درنهایت امر در صف دشمنان علی قرارگرفتند وشخصیت علی آنها را ((دفع)) کرد نه ((جذب)).

     ما هم جنبه‌های مثبت و زیبا و هم جنبه‌های منفی و نازیبای روحیه آنها را که در مجموع روحیه  آنها را خطرناک بلکه وحشتناک کرد ذکر می‌کنیم:

ادامه

مبعث پیامبر

مبعث پیامبررحمت و پیام آور عدالت و آزادی مبارک باد.

ادامه

خوارج (1)

شکل گیری خوارج

اینها گروهی از اصحاب امیرالمؤمنین بودند و در جنگ صفین در لشکر امیرالمؤمنین شرکت داشتند. این جنگ چندین ماه طول کشید. البته گاهی هم متارکه می‌شد ولی مجموع مدت جنگها را چهارده ماه نوشته اند. اواخر کار و در آخرین جنگ لشکر امیرالمؤمنین داشتند فاتح می‌شدند. در اینجا عمروبن‌العاص که مشاور معاویه بود نیرنگی به کار برد؛ یعنی از خشک مغزی و جمود فکری یک عده از اصحاب امیرالمؤمنین استفاده کرد.

ادامه

امام علی (ع) ندای عدالت انسانیت

پرهیز از جور و ظلم یکی از اصول اخلاق علی و با سرشت و خوی او در آمیخته بود.

ادامه

موقعیت اجتماعی زن در اسلام

ولادت با سعادت، فخر کائنات،

اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، کوثر قرآن،

عطای خداوند سبحان، وارث همه مفاخر خاندانش،

 آفریننده ایمان و انسانیّت، بافت زیبائی از همه ارزشهای متعالی روح،

مظهر یک دختر، در برابر پدرش

مظهر یک همسر، در برابر شوهرش

مظهر یک مادر، در برابر فرزندانش

مظهر یک زن مبارز و مسئول،در برابر زمانش و سرنوشت مردمش

دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت

بر تمامی مادران فداکار و زنان سرافراز مسلمان مبارک باد.

ادامه

اربعین

«يكي از شعائر مختص شيعه كه در هيچ مكتب و ملّتي نظير و مشابهي براي او نمي‌توان يافت مسأله اربعين حضرت أباعبدالله الحسين(ع) است؛ و اين از اختصاصات فرهنگ تشيّع است. زيارت مخصوصه آن حضرت در روز اربعين شعار مخصوص شيعه است، و براي هيچ فردي از ساير معصومين عليهم السّلام حتّي براي رسول اكرم(ص) اين مسأله وجود ندارد. زيارت حضرت سيّد الشّهداء(ع) در روز اربعين و اقامه مجلس عزا براي آن حضرت فقط و فقط اختصاص به ايشان دارد!

در كتاب «إقبال»، سيّد بن طاووس با إسنادش به أبي‌جعفر طوسي، و او با إسنادش به امام حسن عسكري(ع) روايت مي‌كند كه آن حضرت فرمودند:

عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ، و زيارةُ‌ الأربعينَ، و التَّخَتُّم بِاليَمينِ، و تَعفيرُ الجَبينِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ.

«نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است:

ادامه

عاشورا

جامعه‌ی ما هر چه خود را به «عاشورا» نزدیکتر بداند و پیوسته‏تر ببیند، مسئولیتش سنگین‏تر می‏شود. جامعه‌ی اسلامی ایران، در این روزگار، از سه نظر باید پاسخگو باشد:

- از نظر قرآن...

- از نظر تشیع...

- از نظر انقلاب...

یعنی باید معیارهای قرآنی بر آن حاکم باشد، آن‌هم بر طبق تفسیر ائمه‏ طاهرین«ع»، آن‌هم در عملکردهای انقلابی. انقلاب در ذات خود حقیقت بزرگی است، و چون به اسلام نسبت داده شود بسی بزرگتر و راستین‏تر و ژرفتر می‏گردد، پس باید دارای چنان وضعیتی باشد، که همواره و همه‌جا بتوان از آن سخن گفت.

ادامه

غدیر

روز اکمال دين و اتمام نعمت الهي به جهان بشريت تبريک و تهنيت باد.

غدير روز پيمان بستن با ريسمان الهي است و روزي است که نعمت هدايت از طرف خداوند به سرحد اتمام رسيد.

غدير، روز نمودار گرديدن صراط مستقيم الهي و روز پديدار گشتن تابشگاه حقايق قرآن.

روز غدير، عيدي است اسلامي که به همت باني و مؤسس عالي‌قدر اسلام، پايه‌گذاري شد.

غدير، روز سعادت ابدي انسان و آزادي واقعي بشر و حکومت دادگري و فضايل است.

ادامه

امام صادق(ع)

شهادت بنیانگذار مذهب جعفری امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد.

1.      بحث آزاد در فرهنگ شیعی امام جعفر صادق(ع)

فرهنگي كه امام جعفر صادق(ع) براي مذهب شيعه به وجود آورد نسبت به فرهنگ‌هاي مذهبي آن دوره، يك مزيت داشت و آن آزادي بحث، در آن فرهنگ بود و به همین جهت توسعه یافت و پیش رفت.

فرهنگ مذهبي كاتوليكی مدت هزار سال در حال ركود بود و فرهنگ مذهبی ارتودوکسی، امروز فرقی با فرهنگ همان مذهب در قرن دوم میلادی در انطاکیه ندارد.

ولی فرهنگ مذهبی شيعي طوری از طرف امام جعفر صادق(ع) پایه‌گذاری شد که هنوز قرن دوم هجری به پایان نرسیده وسعت به هم رسانید. فرهنگ شیعی نه فقط خود، وسعت يافت بلكه مکتب و سرمشقي شد براي ساير فرقه هاي اسلامي كه آنها هم قدری قائل به آزادي در مباحثات بشوند.

در مكتب علمي اسكندريه كه تا قرن هفتم ميلادي بود راجع به فلسفه به طور آزاد بحث مي‌كردند نه راجع به مذهب.

ادامه

اخلاق علی(ع)

ایمان بدون اجبار

در حدیث است ـ در بحار ـ که امیرالمومنین علی(ع) بر منبر بود. به مردم فرمود: ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی، قبل از این که مرا در میان خود درنیابید هرچه سؤال دارید از من بپرسید و هر چه بپرسید من جواب می‌دهم. من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آگاه‌ترم، یعنی از زمین می‌خواهید بپرسید، از آسمان می‌خواهید بپرسید، محدودیتی نیست. یک وقت دیدند شخصی که قیافه‌اش نشان می‌داد از مهوّده عرب یعنی از عرب‌های یهودی است، از گوشه مجلس بلند شد شروع کرد با خشونت صحبت کردن: (ایها المدعی ما لا یعلم)

ادامه

ارتباط با امام زمان(عج) در دوران غیبت کبری

بسم الله الرحمن الرحيم‏

«و نريد ان‌ نمن‌ علي‌ الذين‌ استضعفوا في‌ الارض‌ و نجعلهم‌ ائمه‌ و نجعلهم‌ الوارثين‌»

فرخنده‌ ميلاد مسعود دوازدهمين‌ اختر تابناك‌ آسمان‌ امامت‌ و ولايت‌، يگانه‌ منجي‌ عالم‌ بشريت‌، آخرين‌ ذخيره‌ الهي‌ براي‌ نجات‌ انسانها از ظلمتكده‌ علائق‌ نفساني‌ و هدايت‌ آنان‌ به‌ سوي‌ سرچشمة‌ فلاح‌ و رستگاري‌، حضرت‌ بقیة‌الله(عج)‌ بر امت‌ مجاهد اسلام‌ و منتظران‌ حضرتش‌ مبارك باد.

موضوع بحث، ارتباط و دیدار حضرت در دوران غیبت کبری است. آیا شیعیان از چنین امکانی برخوردارند و می‌توانند از محضر آن حضرت در این زمان بهره برند و جمال بی مثال ایشان را ببینند و مسائل علمی و دینی خویش را از حضورش بپرسند، یا چنین امکانی نیست. در این جا دو دیدگاه وجود دارد: امکان و عدم امکان.

ادامه

بعثت پیامبر(ص)

بهترین تهنیت و تبریک بعثت حضرت ختمی مرتبت صلوات ا... علیه و آله الطاهرین را به عموم مسلمین تقدیم می‌کنیم و از خداوند توانا موفقیت همه افراد اسلام را در پیروی به قرآن و عمل به احکام آن که یگانه وسیله منحصر سعادت در جهان است، مسئلت می‌شود.

دو نکته در مورد بعثت پیامبر(ص)

  • پیامبر رحمت

حضرت محمد(ص) از طرف خداوند تبارک و تعالی به عنوان پیامبر رحمت مبعوث گردید «وَ ما أرسَلناکَ إلا رَحمةًلِلعالَمین» (انبیاء/ 107)

بر اساس همین آیه در متون اسلامی حضرت(ص) را با لقب «نبی الرحمه» یاد کرده‌اند.

ادامه

برگزیده‌ای از سخنان زیبای امام علی(ع)

سیزده رجب سالروز ولادت ولیّ خدا، میلاد عدالت و انسانیت ـ حضرت علی(ع) ـ به همه مسلمین جهان و به همه مظلومان در طول تاریخ مبارک باد.

برگزیده‌ای از سخنان زیبای امام علی(ع)
خدایا ما را از ظلم بازدار
هنگامی‌که امام علی(ع) عازم پیکار با تبهکاران در صفین گردید، فرمود:
«خدایا! ای پرورنده این زمین که آن را آرامگاه مردم قرار داده و جانوران و چهارپایان را در آن به راه انداختی. ای پرورش دهنده آنچه که به شمار نیاید، از موجوداتی که دیده می‌شوند و دیده نمی‌شوند. و ای پروردگار کوه‌های بلند و استوار که آنها را میخ‌های زمین و تکیه‌گاه مردم قرار داده‌ای! اگر ما را بر دشمنان پیروز ساختی، ما را از ظلم و آزار آنان بازدار و ما را بر حق استوار ساز و اگر آنان را بر ما غلبه دادی، ما را از شهادت بهره‌مند ساز و از فتنه و فساد دور نگاه دار.»
 

ادامه

مقام زن در اسلام

روز ولادت سرتاسر سعادت؛ صدیقه طاهره که والاترین روز برای انتخاب روز زن است به ملت شریف ایران، خصوصاً زنان محترم تبریک و تهنیت باد.
روز شرافتمند عنصر تابناکی که زیربنای فضیلت‌های انسانی و ارزش‌های والای خلیفه الله در جهان است.
روز پرافتخار ولادت زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است.
مقام زن در اسلام
درست در همان موقعی‌که دنیا در آتش جهل و ستم می‌سوخت، و جوامع مختلف بشری گرفتار انحراف‌های گوناگون بوده‌اند، گروهی از افراط شهوت، زن را معبود خویش ساخته! و جمعی از تفریط غفلت، او را حیوانی پنداشته! هرگونه تعدی را بر او روامی‌داشتند، پیامبر گرامی اسلام(ص) برای خاتمه بخشودن به «غوغا»ها و انحرافها، کجی‌ها و کجروی‌ها، پندارهای غلط، و تجاوزات نابجای انسان‌ها، از جانب خداوند متعال مبعوث، و با تعالیم ابدی خود، هم خط بطلان بر روی اغلاط بشری کشیده و هم راه‌های فضیلت و رستگاری را به او نشان داد، اینک نمونه‌هائی از تعالیم اسلام، در این باب:
زن انسان و جزء پیکر اجتماع است:
برخلاف پندار نادرست جوامع بشری، این حقیقت را در آغاز به دنیای بشریت اعلام داشت، که ای گروه مردان! به همان نسبت که شما انسانید یا جزئی از پیکر جامعه انسانی محسوب می‌شوید، زنان نیز چنین هستند، و در این قسمت کوچک‌ترین تبعیضی در میان نیست:
 

ادامه

مخاطب فاطمه(س) تاریخ بود

مخاطب فاطمه تاریخ بود

«ای مردم! ای کسانی‌که به گفتار باطل می‌شتابید و چشمانتان را بر کارهای زشت و ناروا می‌بندید! آیا در قرآن تدبر و اندیشه نمی‌کنید؟ یا بر دل‌های شما قفل زده شده، نه چنین نیست، بلکه در اثر اعمال بد شما، قلب‌ها مهر زده شده و در نتیجه شنوایی گوش و بینایی چشم از شما گرفته شده و آیات الهی را بد تأویل نمودید و چه رأی بد از خود نشان دادید و چه بد اوضاع را عوض کردید. بی‌گمان درخواهید یافت سنگینی بارگران را و سرانجام بسیار بدی را وقتی‌که پرده از جلو چشمتان کنار برود و آنچه از زیان‌ها در پس پرده است شما را آشکار شود و آنچه به فکرتان از رنج و شکنجه نمی‌رسد، عیان گردد، آنجاست که باطل‌گرایان زیان می‌بینند…» آن‌گاه روی به سوی قبر پیامبر(ص) کرد و گفت:

ادامه

این خون نخسبد تا قیامت ...

این خون نخسبد تا قیامت ...
نوشته: حسین انصاری

عاشورای سال 61 هجری، طلوع فصل تازه‌ای، نه فقط در تاریخ اسلام که برای تاریخ انسان بود. گفته‌اند که تاریخ از منظر هستی شناختی، فرآیند شدن انسان و دانش آن است، زیرا او هسته‌ی مرکزی تاریخ را شکل می‌دهد. تاریخ همان جامعه‌ی پویایی است که حضور انسان سبب تحول و  تکامل آن می‌شود. و بی‌گمان عاشورا حضور انسان بر قله‌ی تاریخ بود. با تولد عاشورا، جهان اسلام دستخوش تحولی ویژه شد.
عاشورا در آغاز پیدایش، حکومت اموی شام را به چالش کشیده بود. درگیری امام حسین (ع) با این حکومت آنچنان عمیق و توفنده بود که در کوتاه‌ترین زمان، پایه‌های آن را سست و  لرزان کرد. قیام توابین و سپس قیام مختار و حتّی جنگ حرّه، پس لرزه‌هایی بود برخاسته از واقعه‌ی عاشورا. به خوبی می‌توان دید که قیام‌های شیعی مانند قیام زید و یحیی تا قرن سوّم از چنین رنگ و بویی برخوردارند.

ادامه

سخن امروز


شب 23  آخرين شب از شب هاي قدر است ...
در روايات تأکيد بسياري بر اين شب شده است اما متأسفانه آن را دست کم مي گيريم
بايد روي دل را متوجه قبله مقصود کرد پيشرفت ما به قيل و قال و کثرت تلاوت و تعداد رکعات نماز نيست
ما درون را بنگريم و حال را
ني برون را بنگريم و قال را
حجت الاسلام انصاري سخنان خويش را چنين آغاز کرد که: درگاه الهي با مسائل ظاهري کاری ندارد، محتوا و درون را مهم مي داند . يکي از بزرگان مي گويد که من حاضرم نماز پنجاه شصت ساله ي خود را با يکي از نمازهاي بعضي از اشخاص ساده عوض کنم...

ادامه

سخن امروز

احیای شب 21 و غم فراق پیشوای عدالت

حجت الاسلام انصاری سخن خویش را چنین آغاز کردند: شب قدر، شب امام زمان، شب نزول قرآن، شب نزول "انا انزلنا و نزول ملائکه است...
شخصی نزد امام باقر (ع) آمد. امام(ع) از او سؤال کرد که مفسرین درباره ی آیه ی "تنزل الملائکة و روح" چه می گویند؟ ... آن مرد پاسخ داد، مفسرین می گویند که: ملائکه در این شب نازل می شوند. امام (ع) فرمود: بر چه کسانی ؟ ایشان گفت: بر مردم. امام باقر (ع) فرمود: آیا تا به حال از کسی (مردم) شنیده ای که بگوید ملائکه بر من نازل شده اند!؟ او پاسخ داد: نه. ای پسر رسول خدا، تفسیرش را خود بگویید زیرا که شما به اسرار آن آگاهید.

ادامه

نقش و جايگاه شيخ صدوق در فرهنگ تشيع

نقش و جايگاه شيخ صدوق در فرهنگ تشيع

نوشته: حسين انصاري

چکیده:
آثار شیخ تنها گزارش و روایت حدیث نیست بلکه هر جا که لازم دیده، به شرح حدیث پرداخته و یا در بحث فقهی و اجتهادی وارد شده است. این نظرها و دیدگاه‌ها بیشتر در متن کتاب‌ها پراکنده است. پژوهشگران حدیث و فقیهان مستقیم و غیر مستقیم با آرای وی درگیر هستند و باید به آنها توجه داشته باشند.
از ویژگی‌های آثار شیخ، توجه فراوان او به معانی متن است. محدثان جهان اسلام به طور اعم و محدثان شیعه به خصوص، از دیرباز توجهی خاص به معنای متن داشته ‌اند .
دانشمندان شیعه با توجه به دریافت‌های مذهبی خود، به لایه‌های تو در توي معانی و وجود بطون، افزون بر ظواهر لفظ، باور داشتند. آموزه‌های رسیده از امامان شیعه نه تنها بر وجود این لایه‌ها انگشت تأکید می‌نهاد بلکه دایره‌ی آن را بسیار گسترده‌تر و نیازمند دانش‌های فراتری هم قلمداد می‌کرد. مقوله‌ای که امروزه به ملاحظات فلسفی درباره‌ی زبان به مثابه‌ی یک پدیده‌ی انسانی انجامیده است .
مجموع آثار به جا مانده و گزارش شده‌ی شیخ صدوق، برای همگان چشمگیر و تحسین برانگیز بوده  است. برخی شمار تألیفاتش را 300 عنوان نوشته‌اند.
هیچ شکی در این نیست که آثار شيخ به ترویج مذهب اثنا عشری انجامیده و در گسترش حدیث و فقه و کلام شیعه نقش بسزایی دارد و بخش قابل توجهی از احادیث موجود در کتب روایی را به خود اختصاص داده است  همچنان که تحقیق چنین هدفی اکنون قابل انکار نمی‌تواند باشد. اما اینها چیزی جز کشف انگیزه اصلی شیخ از تألیف‌های گوناگون است . آیا مؤلف در پیدایش آثار خود ، تنها همین هدف کلی را نشانه رفته بوده است؟ فقط به ترویج و نشر می‌اندیشیده است؟ یا آنکه به گونه‌ای جزیی‌تر و نازک بینانه – بلکه واقع بینانه‌تر در پی دست یافتن به اهدافی بوده است که نشر و ترویج فرهنگ شیعه نیز در پوشش همان هدف قرار می‌گیرد؟ و بخشی از آن هدف بزرگ را شکل می‌دهد ؟
اگر شخصیت شیخ به شایستگی تحلیل شود و در کنار توانمندی‌های علمی و قدرت حافظه و وسعت دانشی که داشته است، نظم فکری، هدفمندی، زمانه شناسی و واقع نگری‌های او نیز در نظر گرفته شود ، می‌توان انتظار داشت که به پرسش‌های بالا پاسخ درست و روشنی داده شود.

ادامه

شهر گمشده: فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟

شهر گمشده: فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟
نوشته محمد حسن زورق  با مقدمة علامه محمد رضا حکیمی
چکیده نویس: زهرا فصیحی

شهر گمشده کتابی خوش نوشته در موضوع تاریخ تحلیلی زندگانی فاطمه(س) است. این کتاب با مقدمه استاد حکیمی[1] تا کنون چند بار و از جمله آخرین بار در 1388 توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.کتاب در نوع نگرش سیاسی و اجتماعی اش به تاریخ پر ابهام و فاجعه بار دهه دوم و سوم از تاریخ صدر اسلام، جایگاه خاصی دارد که بر ارزش آن می افزاید. قلم روان و پردازش خوب نویسنده کتاب را خواندنی تر می کند. اما با وجود اینها خالی از ضعف هم نیست. کاستی های چون فقدان ارجاعات و عدم ذکر دقیق مآخذ، فربهی تحلیل ها و ارائه اندک اسناد و مدارک، عدم بررسی دقیق پاره ای از اسناد و مدارک تاریخی و .... که بیشتر نمونه هایی از این دست در نیمه اول کتاب به چشم می خورد. نیمه ای که دراز دامنی آن می تواند حوصله برخی از خوانندگان را هم سر ببرد و آنان را از خواندن نیمه دوم - به ویزه بخش پایانی- محروم سازد. همین نکته های یاد شده انگیزه ای شد تا گزارش و گزیده ای از نیمه دوم کتاب را برای خوانندگان فراهم کنیم تا کمی فرصت ها، یا حجم زیاد و گرانی کتاب، آنان را از تحلیل خوب کتاب و آشنایی با تاریخ افتخار آفرین دختر پیامبر باز ندارد. شاید اگر نویسنده، حداقل چکیده و فشرده ای از کتاب را با همان عنوان "شهر گمشده" منتشر می کرد، کاری بسیار مناسب و سودمند بود.
معاونت آموزش و پژوهش مؤسسه

ادامه

روانشناسي فقر از ديدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)

موضوع: روانشناسي فقر از ديدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)

نوشته: نرگس انصاری

چکيده: "فقر" همواره ، به عنوان يکي از مسائل اساسي در زندگي انساني مطرح بوده  که در طول قرن ها ، جوامع مختلف بشري با پيامدهاي ناخوشايند آن دست به گريبان بوده اند . امروزه  در جهان ، نه تنها از تعداد فقرا و محرومان کاسته نشده ؛ بلکه طبق آمارهاي ارائه شده روز به روز در حال افزايش است . مکتب ها، فرهنگ ها و نحله ها در برخورد با اين مسئله هر کدامشان موضع گيري هاي خاصي را اتخاذ کرده اند.از نظر اسلام موضوع فقر و شناسايي عوامل مؤثر بر آن ، آثار منفي و راه هاي مقابله با اين مسئله يکي از موضوعات مهم و حساس به شمار مي رود و در اين ميان فرهنگ پربار تشيع بيش از ديگر فرهنگ ها ، در راه شناخت اين موضوع تلاش و کوشش مي نمايد. اين فرهنگ ائمة معصومين را به عنوان الگوهايي نمونه براي نسل بشريت معرفي کرده که محور اصلي در اين مجموعه حضرت فاطمه (س) مي باشد.
اين مقاله بر آن است که به بررسي روانشناسي فقر از ديدگاه حضرت فاطمه (س) بپردازد و نوع نگرش و عملکرد حضرت به مسئله فقر و آثار رواني آن را در سيره ، گفتار ، خطبه ها و زندگي ايشان مورد توجه قرار دهد . و راههاي عملي و واقعي  در ارتباط با شناسائي فقر و زمينه هاي آن، راه هاي مقابله با آن و مبازرات پيگير ايشان در اين زمينه مورد کنکاش قرار دهد .
محورهاي اصلي مورد بحث عبارتند از:
تعريف فقر؛ ديدگاه هاي مختلف در مورد فقر؛ فقر از ديدگاه اسلام؛ بررسي فقر در زندگي حضرت؛ همساني فاطمه با فقيران؛ توجه به فقر در خطبه‌هاي فاطمي؛ فاطمه و فرهنگ ضد فقر؛ فدک در خدمت فقرا؛…
واژه هاي کليدي: روانشناسي ، فقر ، حضرت فاطمه (س) ، فدک ، خطبه ، ايثار

ادامه

تأثیر نواندیشی و تجدد بر اندیشه و روش علامه امینی(ره)

تأثیر نواندیشی و تجدد

بر اندیشه و روش علامه امینی(ره)

نوشته: حسین انصاری 

 درباره ی علامه امینی گزارش های متعددی وجود  دارد . شاید به جرأت بتوان گفت که پاره‌ای از این گزارش‌ها سطحی نوشته شده و قابل الگوگیری نیستند. سال تولد، دوران تحصیل، اساتید و آثار،  تقریباً ًمسائلی است که در این نوشتارها تکرار می شود. در همین حال کمتر از چگونگی شکل گیری شخصیت، افراد یا کتاب‌های تأثیر گذار ، حوادث و رویدادهای تعیین کننده و مسافرت‌ها و … سخن به میان می‌آید. می‌دانیم که شکل گیری شخصیت کسانی مانند علامه  امینی حاصل چندین و گاهی دهها عامل تأثیر گذار است. غفلت از این عوامل و فراموش کردن جایگاه مهم آنها زیانبار بوده و پذیرفتنی نیست. برای درک دقیق از شخصیت افراد، باید عوامل شکل دهنده‌ی شخصیت، به خوبی مطالعه و بررسی شود. معمولاً این عوامل را به دو دسته (عوامل) درونی و (عوامل) بیرونی تقسیم می‌کنند. عوامل وراثتی و روانی از دسته‌ی اول و عواملی چون: عوامل محیطی، اجتماعی و فرهنگی جزو دسته‌ی بیرونی به شمار می‌آیند. تعلیم و تربیت، اساتید، محیط‌های رشد و تکامل، دوستان، دین، آداب و رسوم محیط زندگی، کتاب‌ها، سفرها، دیدارها و..  از نقطه‌های تأثیر گذار بیرونی در تکوین شخصیت انسان است.
اکنون می‌توان دریافت که در یادکرد عالمان دین و شخصیت‌های علمی آنان، برخی از نقاط مؤثر، یا از قلم افتاده‌ یا آنکه به خوبی و دقت بررسی نشده‌اند.
مثلاً اساتید، مدرسه‌ها، دروس و هم شاگردی‌های علامه امینی(ره) بررسی می‌شود، امّا جامعه شناسی محیط زندگی و فعالیت‌ها و مسائل فرهنگی- اجتماعی معاصر با او مسکوت می‌ماند. اینکه کدام جریان یا جریان‌های فکری می‌تواند بر ذهن و اندیشه‌ی علامه امینی(ره) اثر گذارده باشد، یا کدام دیدارها و سفرها تأثیر بیشتری در او داشته است؟! یا اینکه چه کتاب‌هایی و کدام نویسندگان به پویایی سخن و قلم او یاری رسانده است، پرسش‌هایی مفید و راهگشاست. در این نوشتار کوتاه، فرصتی برای پرداختن به همه‌ی این موارد نیست، بنابراین تنها به یادکرد شواهدی می‌پردازیم که می‌تواند نشانگر "تأثیر نوگرایی و تجدد فکری جهان اسلام بر روش و اندیشه‌ی علامه امینی(ره)" باشد

ادامه

تا ابد ، فاطمه فاطمه است!

تا ابد ، فاطمه فاطمه است!

گزیده ای از مقدمه ی استاد علامه محمد رضا حکیمی

بر کتاب: شهر گمشده

خدایا ! اکنون چه کسی ممکن است پیدا شود ، و در این وحشتستانی که پدید آمده‌است ، قد علم کند ، و رسالت با پیامبر مدفون شده را از نو زنده سازد ؟ !
پیامبر اکرم برای بقای دین جاودان الهی ، پس از سال‌ها مجاهده و تلاش ، و ایثار‌ها و دفاع‌ها ، و تحمل جنگ‌هایی بس سخت ( چونان جنگ احد ) ، و شهید دادن‌ها ( شهیدانی مانند حمزه سیدالشهدا، عموی مکرم پیامبر ، وحنظله غسیل الملائکه ، فرشتگان بدن او را غسل دادند) ، قرآن وعلی را که عالم وعامل به قرآن بود ، و می‌توانست امت را مانند خود محمد ( ص ) تربیت کند و به تربیت قرآنی – محمد تداوم بخشد ، در میان مسلمانان گذاشت و درباره اهل بیت خود – از جمله حضرت بانوی عظمی فاطمه زهرا ( س ) – سفارش‌ها و تأکید‌های بسیار کرد ، زیرا تحقق همه اهداف معنوی و مادی دین خدا ، در جهت هدایت انسان ، جز با هدایت تربیت آمیز آنان میسر نمی‌شد ، چنان که تاریخ هم امروز گواه بر این زیان بزرگ است ، زیان ترک پیروی از قرآن – اهل بیت (ع) ، در معرفت و عمل ، که دو اصل مهم تلاش‌های انسانی‌اند ، و انسان‌ها را از حرکت وضعی (طبیعی) به حرکت انتقالی (الهی) منتقل می‌کنند . ...

باید اهداف الهی، انسانی، اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، تربیتی و حماسی این خطبه را درک کرد. ...

ادامه

نهمین نشست 87

نقش میراث های ادبی ایران در پاسخگویی به نیاز انسان امروز
سخنران: دکتر حسینعلی قبادی
چرا ادبيات فارسي جهان شمول شده؟ در پاسخ باید گفت:
اولاً: بر اساس همان اطلاع كمي كه ما از ادبيات ايراني قبل از اسلام داريم، این ادبیات، غني، پربار و پر شاخ و برگ بوده است. مدارك متقني وجود دارد كه حتي در آتن، قبل از افلاطون و ارسطو، بخش‌هايي از اوستا خوانده مي‌شده و از ادبيات ايراني سخن مي‌رفته است. حكمت خسرواني- ايراني به آنجا رفته بوده است و بعدها كه اسكندر به ايران حمله مي‌كند، مغلوب فرهنگ ايراني مي‌شود. در دوران حكومت سلوكيان وضعيت روشن‌تر است، ميراث‌هاي ما را يونانيان بردند و خيلي هم متحول شدند.
ثانياً: ادبيات فارسي دري در خاستگاه و زادگاهش قبل از اينكه شكل بگيرد، حاصل مهاجرت‌هاي فراواني در ايران بزرگ است. یعنی زباني تلفيقی است که از ناحيه‌ی جنوبي ايران مهاجرت كرده، در خراسان و ماوراء النهر ساكن شده است. در زمان صفاريان هم زبان رسمي، دولتي و ديواني گشته است. يعني اين زبان به شدت، زبان فرهنگي بوده و تمام خرده‌ فرهنگ‌هاي ايراني را جمع و با خودش حمل كرده است. اين است كه با يك شعر رودكي:
 بوي جوي موليان آيد همي / ياد يار مهربان آيد همي  ریگ آموی و درشتی‌هاي او / زير پايم پرنيان آيد همي
 امير ساماني رضايت مي‌دهد كه حداقل دو تا پايتخت داشته باشد. یکی زمستاني و دیگری تابستاني. تا اينجا را از پايتختي نيندازد. اين خاصيت زبان منحصر به فردي است كه همراه خودش كوهي از فرهنگ را حمل مي‌كند.
ادامه

هشتمین نشست 87

بازشناسی نقش دین در توسعه

آقای دکتر شجاعی زند گفت:
• از اوان تأسيس ج.ا.ا. دربارة «دين و توسعه» بحث‌هاي فراواني شده است: نه لزومي به تكرار است و  نه مجالي دراين فرصت كوتاه براي مرور آنها.  بنده تنها قصد طرح و تعقيب يكي از آنها را دارم.
• به اعتباري مي‌توان بحث‌هاي «دين و توسعه» را در سه شاخه از هم تفكيك كرد:
نگرش دين به توسعه: يعني دين چه نگاهي به توسعه دارد
تأثير توسعه بر دين: پيامدها و اثرات توسعه بر دين و دينداري
نقش دين در توسعه:
بحث ما ناظر به وجه سوم است؛ اما براي مشخص شدنِ آن، ناگزير اشاراتي گذرا به دو بحث ديگر هم خواهيم داشت.
1.   در يك تعريف بسيار موجز و خنثي از توسعه مي‌توان براي آن دو مشخصه قائل شد:
• اهتمام به «دنيا»
• تلاش براي «تغيير» به منظور بهبود زندگي
o در ذيل بحث «نگرش دين به توسعه»، عمدتاً چنين گمان مي‌شد كه دين به دليل «تنش‌هايش با دنيا» و «نگراني‌هايش از تغيير»، ضد توسعه است. (مؤيدات آن را هم در آموزه‌هاي اديان و هم در تجربة تاريخي اديان مي‌توان يافت)
o اين بحث از مجادلات قبل از انقلاب و دهة اول است. بحث‌هاي «دين و دنيا» و «دين و تحول».
o امروزه كمتر كسي آن را جدي مي‌گيرد؛ دربارة اسلام كه اصلاً موضوعيت ندارد و دربارة مسيحيت هم چندان دنبال نمي‌شود (كار وبر).
o به علاوه اديان هم بيگانگي و نگراني‌اشان را ترميم كرده‌اند.
2.   ذيل شاخة دوم، در بحث «اثر توسعه بر دين» با اين مسائل مواجه بوده‌ايم:
• بررسي اثر تغييرات حاد بر دين
• افزايش اهتمامات دنيوي و رفاه و دنياداري بر دينداران
• اثر ساخت‌هاي تمايز‌يافته بر موقعيت دين
• اثر مناسبات پيچيده و گزلشافتي بر دينداري
• اثر رقابت و تسابق بر اخوت ديني و از اين قبيل
كه در بحث‌هاي «سنت و مدرن» و «دين و مدرنيته» و مشخصاً در بحث «عرفي‌شدن» مطرح و دنبال شده است (عمدتاً در دهة دوم)
3. بحث ما در شاخة سوم است كه عمدتاً در سال‌هاي اخير مطرح شده است؛ «نقش دين در توسعه»:
• اساساً آيا مي‌توان و لازم است كه نقشي براي دين در توسعه قائل شد؟
• اگر آري، اين نقش چيست؟
• در كدام يك از مراحل يا اجزاي توسعه و به چه نحو ايفا مي‌گردد؟
• در تعريف مفهوم توسعه و تعيين ابعاد آن؟
• در انگيزه‌بخشي براي مطالبة توسعه؟
• در هدف‌گذاري و تعيين اولويت‌ها؟
• در طراحي مسير؟

ادامه

خرد جمعي؛ ابزار شكل گيري حلقه رسانه اي امام صادق(ع)


مطالعه زندگي هريك از بزرگان كه در راه تعالي كمال انسان گامي برداشته اند، مي تواند فوايد بسياري داشته باشد. ترسيم راه ها و روشهاي طي شده توسط آنان و نيز دانستن نتيجه اين راهها، بركات و ثمرات بي شماري دارد. مطالعه زندگي امامان معصوم(ع) كه در زمينه هاي مختلف به عنوان الگوهاي بي بديل و ستارگان پر فروغ آسمان حكمت و معرفت و اخلاق شناخته شده اند، درهمين راستاست.
امام صادق(ع) در تاريخ به عنوان رهبري بي نظير در عرصه هاي گوناگون درخشيد و اينك پس از گذشت قرنها، هنوز جامعه اسلامي، خود را مديون آثار و نتايج دستاوردهاي علمي ايشان مي داند.
به مناسبت شهادت آن امام همام، در گفتگويي با دكتر مسعود اديب، پژوهشگر وعضو هيأت علمي دانشگاه مفيد، به بررسي راه هاي رفته و آثار مديريت امام ششم(ع) در عرصه فرهنگ پرداخته ايم. همراه ما باشيد...

ادامه

نشست هفتم 87

موضوع: نقش عالمان شیعه در تبیین مسئله غیبت

سخنران: حجت  الاسلام حسن طارمی

وی بحث خود را این‌گونه آغاز کرد:
در مباحث مربوط به وجود امام عصر، مهمترین مسئله بعد از اثبات امامت ایشان، مسئله غیبت است. و با طرح این سؤال که چگونه می‌توان بین مسئله امامت و غیبت امام زمان (عج) جمع کرد؟ بحث خود را چنین ادامه داد که مسائلی که اطراف محور غیبت امام دوازدهم شکل می‌گیرد و باید به آنها پاسخ داد، عبارتند از:

اثبات غیبت، تحکیم غیبت، ویژگی‌های عصر غیبت، فرجام غیبت و ارتباط با امام عصر در زمان غیبت و وظایف ما در زمان غیبت.
ایشان با اشاره به اینکه بحث مسئله غیبت به لحاظ ماهیتی؛ تاریخی، حدیثی و کلامی است، برای فهم مطالب بعدی در این زمینه گزارشی کتابشناسانه ارائه دادند.
بر مبنای این گزارش در قرن چهارم و پنجم با بسامد بسیار بالایی از کتابهایی که عالمان شیعه در مقوله غیبت نوشته‌اند، مواجه هستیم که هر کدام از منظری به این موضوع نگاه کرده‌اند0
کتابهایی که جنبه حدیثی دارند، عبارتند از:
1- الإمامه و التبصره من الحیره: قدیمی‌ترین کتاب در این زمینه است و این کتاب بر یک نکته بسیار مهمی که نشان‌دهنده‌ی وضع فکری عصر غیبت  صغری است، تأکید دارد. اینکه غیبت با حیرت همراه است و چگونه بصیرت دهیم که از حیرت آزاد شویم. (نویسنده این کتاب پدر شیخ صدوق است که در عصر غیبت زندگی می‌کرده است.)
2- کتاب الغیبه: نویسنده این کتاب ابن أبی زینب نعمانی، معروف به کاتب نعمانی است که شاگرد و راوی کتاب کافی کلینی است. که در بغداد کاتب بوده و مقام اداری هم داشته است.
3- کمال الدین و تمام النعمه از شیخ صدوق: که درباره‌ی اثبات غیبت است و به پرسش‌های منتقدان شیعه پاسخ می‌دهد و به سبک و دلالت ایشان نوشته شده است..  آغاز این کتاب نکته زیبایی دارد و اینکه شیخ صدوق در عالم رؤیا در مکه به محضر امام عصر (عج) رسیده است.

ادامه

نشست ششم 87

قرآن و حقوق شهروندی

سخنران: دکتر کاظم قاضی زاده

امروزه کشورهای مختلف جهان به حقوق شهروندی اهتمام ویژه‌ای دارند و اگرچه دنیای جدید ادعای سردمداری و ابداع و نظریه‌پردازی در این عرصه را دارد، ولی به نظر می‌رسد که ریشه‌های بحث توجه به حقوق شهروندی، در متون دینی و سیره معصومین وجود دارد.
ایشان در ادامه به تبیین مفاهیم «حق»، «حقوق»، «شهروند» و «حقوق شهروندی» پرداختند.
حق در لغت به معنای یک امر ثابت است. این کلمه در قرآن بیش از 247 بار آمده است.
اما با توجه به آیه (ذلک بأن الله هو الحق)، مصداق کامل و اتم حق، خداوند متعال است.
حق اصطلاحاً به مجموعه‌ای از شایستگی‌ها یا  بایستگی‌هایی گفته می شود که باید درحوزه‌ی زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین حقوق، مطالباتی است که انسانها در ارتباط با یکدیگر در عرصه‌های اجتماعی یا فردی دارند و شهروند، به مجموعه‌ای از کسانی می‌گویند که در یک جامعه زندگی می‌کنند و کار و هدف مشترکی دارند. اکنون با توجه به مطالب گفته شده می‌توان حقوق شهروندی را این‌گونه تعریف کرد: "حقوق متعلق به همه‌ی کسانی که در یک مجموعه اجتماعی زندگی می‌کنند و می‌توانند اهداف مشترکی را دنبال کرده و در اداره یک جامعه سهیم باشند".

ادامه

نشست پنجم

عقل از دیدگاه فلسفه و مکتب اهل بیت (ع)

سخنران: دکتر رضا برنجکار

پنجمین نشست اندیشه‌های جاوید، جمعه مورخ 29/6/1387، رآس ساعت21 مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و یکی از لیالی پر خیر و برکت قدر، در تالار علامه امینی با حضور جمع زیادی از میهمانان و با سخنرانی دکتر رضا برنجکار با موضوع« عقل از دیدگاه فلاسفه و مکتب اهل بیت (علیهم السلام)»، آغاز شد.
قبل از شروع سخنرانی، ابتدا  با نمایش گذاشتن چند اسلاید  درباره فعالیتها، مدارج علمی، سوابق و کتابهای تألیفی آقای برنجکار، معرفی اجمالی از ایشان به عمل آمد.
پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، معاونت آموزش و پژوهش مؤسسه، ضمن خوشآمدگویی به حاضران ، شرح مختصری از زندگینامه و فعالیتهای دکتر رضا برنجکار را برای حاضران قرائت کردند و  از ایشان را برای سخنرانی دعوت نمودند.
آقای دکتر برنجکار رأس ساعت 21:30 بعد از عرض سلام  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضران در ماه مبارک رمضان و ابراز خوشحالی از آمدن به یزد و حضور در مؤسسه، بحث خود را با مقدمه‌ای درباره‌ی تاریخ عقل و تعقل و معنای لغوی عقل، آغاز کردند.

ادامه

نشست چهارم 87

 قرآن، بیداری و بین الملل اسلامی

سخنران: دکتر ابوالفضل خوش منش

سخنرانی رأس ساعت 21:20 دقیقه شنبه مورخ 9/6/1387 در تالار علامه امینی با حضور میهمانان و با موضوع «قرآن، بیداری و بین الملل اسلامی» آغاز شد.
در ابتدای محفل آیات آغازین سوره حجرات تلاوت شد . سپس حجت الاسلام انصاری، معاونت آموزش و پژوهش مؤسسه، ضمن خوش آمد گویی به حاضران، گوشه ای از فعالیت و کار های پژوهشی سخنران را یاد کرده و از ایشان  جهت سخنرانی دعوت نمود.
 دکتر خوش منش با درود و سلام بر محمد و آل محمد (ص)، از تشرف و آمدن به یزد ابراز خوشحالی و خرسندی کردند و شهر یزد را به عنوان شهر دارالعباده ی یزدان، گره خورده با پیشینه‌ی توحیدی و شهر همزیستی پر مهر و صفای ادیان و نحله‌ها، معرفی کردند. و با خواندن این غزل از حافظ: :
عمر بگذشت به بی‌حاصلی و بوالهوسی
ای پسر جام می‌ام ده که به پیری برسی
چه شکرها هست در این شهر که قانع شده‌اند
شاهبازان طریقت به شکار مگسی
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
وه که غافل ز چنین غلغل چندین جرسی
لمع البرق من الطور فآنست به
فلعلی لک آت بشها ب قبسی
که به آتش برافروخته در طور تلمیح و اشاره دارد و متناسب با آتش مقدس در آیین زرتشتیان است، بحث خود را پیرامون موضوع آغاز کردند.

ادامه

نشست دوم 87

مولوی و تقابل عقل و عشق

دومين نشست انديشه هاي جاويد با حضور دکتر شيرين بياني، نويسنده و استاد تاريخ در شامگاه نهم خرداد ماه در تالار علامه اميني، مؤسسه فرهنگي، تحقيقاتي اخوان دستمالچي، برگزار شد. دکتر بياني در اين نشست به ارائه ي مقاله خود در موضوع: "مولوي و تقابل عقل و عشق" پرداخت.
وي در آغاز سخن با ابراز خوشوقتي از حضور در اين نشست و ديدار با دوستان شناس و ناشناس يزدي، نگاهي گذرا بر زندگي جلال  الدين مولوي از آغاز تا ملاقات با شمس تبريزي داشت.

ادامه

نشست اول 87

اولین نشست اندیشه های جاوید در سال 87 با حضور دکتر محمود مهر محمدی در تالار علامه امینی برگزار شد. در این نشست  وی پیرامون بازخوانی الگوهای تربیت دینی جوانان متناسب با اقتضائات عصر جدید سخن گفته و ضمن بر شمردن زمینه های گریز پاره ای جوانان از آموزه های دینی و برخورد دلسردانه با مسایل آن، راهکارهایی را برای برون رفت از وضع کنونی پیشنهاد کرد که تامل در آنها برای دست اندرکاران تربیت و بویژه آموزش دینی مفید خواهد بود.  گزارش این نشست را در ادامه می توانید بخوانید.

ادامه

نشست دوازدهم

شبی دیگر در تالار علامه امینی میزبان دکتر علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی بودیم. او سخن را با تکیه به آیه ای از قرآن آغاز کرد...
این آیه همه ی انسان ها را به همگرایی ویژه ای فرا می خواند .....
تعالوا الي كلمه سواء بيننا و بينكم ان لا نعبد الا الله و لا نشرك به شيئا

ادامه

مسلم بن عقيل بن ابيطالب عليه السلام
«مسلم» پسر «عقيل» پسر «ابوطالب» عليه السلام است. عقيل برادر امام علي عليه السلام و مسلم پسر عموي امام حسين عليه السلام است. مادر مسلم کنيز بود و «عليّه» نام داشت(1) و عقيل او را از شام خريده بود.
ادامه

 
جستجو   


Design: DibaGroup; Powered by DCMS 2.3.3