« چهارشنبه, 25 مهر 1397 »
 
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 95 مورد
 » مقاله ثبت شده: 70 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 38 نفر
 » بازدید امروز: 416 نفر
 » بازدید دیروز: 293 نفر
 » کل بازدید: 1,151,627 نفر
 » میانگین: 296 نفر

خوارج (1)

شکل گیری خوارج
شکل گیری خوارج اینها گروهی از اصحاب امیرالمؤمنین بودند و در جنگ صفین در لشکر امیرالمؤمنین شرکت داشتند. این جنگ چندین ماه طول کشید. البته گاهی هم متارکه می‌شد ولی مجموع مدت جنگها را چهارده ماه نوشته اند. اواخر کار و در آخرین جنگ لشکر امیرالمؤمنین داشتند فاتح می‌شدند. در اینجا عمروبن‌العاص که مشاور معاویه بود نیرنگی به کار برد؛ یعنی از خشک مغزی و جمود فکری یک عده از اصحاب امیرالمؤمنین استفاده کرد.

برگزیده‌ای از سخنان زیبای امام علی(ع)

ولادت امام علی(ع)

سیزده رجب سالروز ولادت ولیّ خدا، میلاد عدالت و انسانیت ـ حضرت علی(ع) ـ به همه مسلمین جهان و به همه مظلومان در طول تاریخ مبارک باد.

برگزیده‌ای از سخنان زیبای امام علی(ع)
خدایا ما را از ظلم بازدار
هنگامی‌که امام علی(ع) عازم پیکار با تبهکاران در صفین گردید، فرمود:
«خدایا! ای پرورنده این زمین که آن را آرامگاه مردم قرار داده و جانوران و چهارپایان را در آن به راه انداختی. ای پرورش دهنده آنچه که به شمار نیاید، از موجوداتی که دیده می‌شوند و دیده نمی‌شوند. و ای پروردگار کوه‌های بلند و استوار که آنها را میخ‌های زمین و تکیه‌گاه مردم قرار داده‌ای! اگر ما را بر دشمنان پیروز ساختی، ما را از ظلم و آزار آنان بازدار و ما را بر حق استوار ساز و اگر آنان را بر ما غلبه دادی، ما را از شهادت بهره‌مند ساز و از فتنه و فساد دور نگاه دار.»
 

این خون نخسبد تا قیامت ...

قیام امام حسین(ع)

این خون نخسبد تا قیامت ...
نوشته: حسین انصاری

عاشورای سال 61 هجری، طلوع فصل تازه‌ای، نه فقط در تاریخ اسلام که برای تاریخ انسان بود. گفته‌اند که تاریخ از منظر هستی شناختی، فرآیند شدن انسان و دانش آن است، زیرا او هسته‌ی مرکزی تاریخ را شکل می‌دهد. تاریخ همان جامعه‌ی پویایی است که حضور انسان سبب تحول و  تکامل آن می‌شود. و بی‌گمان عاشورا حضور انسان بر قله‌ی تاریخ بود. با تولد عاشورا، جهان اسلام دستخوش تحولی ویژه شد.
عاشورا در آغاز پیدایش، حکومت اموی شام را به چالش کشیده بود. درگیری امام حسین (ع) با این حکومت آنچنان عمیق و توفنده بود که در کوتاه‌ترین زمان، پایه‌های آن را سست و  لرزان کرد. قیام توابین و سپس قیام مختار و حتّی جنگ حرّه، پس لرزه‌هایی بود برخاسته از واقعه‌ی عاشورا. به خوبی می‌توان دید که قیام‌های شیعی مانند قیام زید و یحیی تا قرن سوّم از چنین رنگ و بویی برخوردارند.

تأثیر نواندیشی و تجدد بر اندیشه و روش علامه امینی(ره)

علامه امینی

تأثیر نواندیشی و تجدد

بر اندیشه و روش علامه امینی(ره)

نوشته: حسین انصاری 

 درباره ی علامه امینی گزارش های متعددی وجود  دارد . شاید به جرأت بتوان گفت که پاره‌ای از این گزارش‌ها سطحی نوشته شده و قابل الگوگیری نیستند. سال تولد، دوران تحصیل، اساتید و آثار،  تقریباً ًمسائلی است که در این نوشتارها تکرار می شود. در همین حال کمتر از چگونگی شکل گیری شخصیت، افراد یا کتاب‌های تأثیر گذار ، حوادث و رویدادهای تعیین کننده و مسافرت‌ها و … سخن به میان می‌آید. می‌دانیم که شکل گیری شخصیت کسانی مانند علامه  امینی حاصل چندین و گاهی دهها عامل تأثیر گذار است. غفلت از این عوامل و فراموش کردن جایگاه مهم آنها زیانبار بوده و پذیرفتنی نیست. برای درک دقیق از شخصیت افراد، باید عوامل شکل دهنده‌ی شخصیت، به خوبی مطالعه و بررسی شود. معمولاً این عوامل را به دو دسته (عوامل) درونی و (عوامل) بیرونی تقسیم می‌کنند. عوامل وراثتی و روانی از دسته‌ی اول و عواملی چون: عوامل محیطی، اجتماعی و فرهنگی جزو دسته‌ی بیرونی به شمار می‌آیند. تعلیم و تربیت، اساتید، محیط‌های رشد و تکامل، دوستان، دین، آداب و رسوم محیط زندگی، کتاب‌ها، سفرها، دیدارها و..  از نقطه‌های تأثیر گذار بیرونی در تکوین شخصیت انسان است.
اکنون می‌توان دریافت که در یادکرد عالمان دین و شخصیت‌های علمی آنان، برخی از نقاط مؤثر، یا از قلم افتاده‌ یا آنکه به خوبی و دقت بررسی نشده‌اند.
مثلاً اساتید، مدرسه‌ها، دروس و هم شاگردی‌های علامه امینی(ره) بررسی می‌شود، امّا جامعه شناسی محیط زندگی و فعالیت‌ها و مسائل فرهنگی- اجتماعی معاصر با او مسکوت می‌ماند. اینکه کدام جریان یا جریان‌های فکری می‌تواند بر ذهن و اندیشه‌ی علامه امینی(ره) اثر گذارده باشد، یا کدام دیدارها و سفرها تأثیر بیشتری در او داشته است؟! یا اینکه چه کتاب‌هایی و کدام نویسندگان به پویایی سخن و قلم او یاری رسانده است، پرسش‌هایی مفید و راهگشاست. در این نوشتار کوتاه، فرصتی برای پرداختن به همه‌ی این موارد نیست، بنابراین تنها به یادکرد شواهدی می‌پردازیم که می‌تواند نشانگر "تأثیر نوگرایی و تجدد فکری جهان اسلام بر روش و اندیشه‌ی علامه امینی(ره)" باشد

فرازهایی ازسخنان فاطمه زهرا(س)

فرازهایی از سخنان حضرت فاطمه زهرا(س)

به گمان خود خواستید فتنه برنخیزد، و خونی نریزد، اما در آتش فتنه فتادید. و آنچه کشتید به باد دادید. که دوزخ جای کافرانست. و منزلگاه بدکاران. شما کجا؟ و فتنه ‌خواباندن کجا؟

نهمین نشست 87

نقش میراث های ادبی ایران در پاسخگویی به نیاز انسان امروز
نقش میراث های ادبی ایران در پاسخگویی به نیاز انسان امروز
سخنران: دکتر حسینعلی قبادی
چرا ادبيات فارسي جهان شمول شده؟ در پاسخ باید گفت:
اولاً: بر اساس همان اطلاع كمي كه ما از ادبيات ايراني قبل از اسلام داريم، این ادبیات، غني، پربار و پر شاخ و برگ بوده است. مدارك متقني وجود دارد كه حتي در آتن، قبل از افلاطون و ارسطو، بخش‌هايي از اوستا خوانده مي‌شده و از ادبيات ايراني سخن مي‌رفته است. حكمت خسرواني- ايراني به آنجا رفته بوده است و بعدها كه اسكندر به ايران حمله مي‌كند، مغلوب فرهنگ ايراني مي‌شود. در دوران حكومت سلوكيان وضعيت روشن‌تر است، ميراث‌هاي ما را يونانيان بردند و خيلي هم متحول شدند.
ثانياً: ادبيات فارسي دري در خاستگاه و زادگاهش قبل از اينكه شكل بگيرد، حاصل مهاجرت‌هاي فراواني در ايران بزرگ است. یعنی زباني تلفيقی است که از ناحيه‌ی جنوبي ايران مهاجرت كرده، در خراسان و ماوراء النهر ساكن شده است. در زمان صفاريان هم زبان رسمي، دولتي و ديواني گشته است. يعني اين زبان به شدت، زبان فرهنگي بوده و تمام خرده‌ فرهنگ‌هاي ايراني را جمع و با خودش حمل كرده است. اين است كه با يك شعر رودكي:
 بوي جوي موليان آيد همي / ياد يار مهربان آيد همي  ریگ آموی و درشتی‌هاي او / زير پايم پرنيان آيد همي
 امير ساماني رضايت مي‌دهد كه حداقل دو تا پايتخت داشته باشد. یکی زمستاني و دیگری تابستاني. تا اينجا را از پايتختي نيندازد. اين خاصيت زبان منحصر به فردي است كه همراه خودش كوهي از فرهنگ را حمل مي‌كند.

هشتمین نشست 87

بازشناسی نقس دین در توسعه

بازشناسی نقش دین در توسعه

آقای دکتر شجاعی زند گفت:
• از اوان تأسيس ج.ا.ا. دربارة «دين و توسعه» بحث‌هاي فراواني شده است: نه لزومي به تكرار است و  نه مجالي دراين فرصت كوتاه براي مرور آنها.  بنده تنها قصد طرح و تعقيب يكي از آنها را دارم.
• به اعتباري مي‌توان بحث‌هاي «دين و توسعه» را در سه شاخه از هم تفكيك كرد:
نگرش دين به توسعه: يعني دين چه نگاهي به توسعه دارد
تأثير توسعه بر دين: پيامدها و اثرات توسعه بر دين و دينداري
نقش دين در توسعه:
بحث ما ناظر به وجه سوم است؛ اما براي مشخص شدنِ آن، ناگزير اشاراتي گذرا به دو بحث ديگر هم خواهيم داشت.
1.   در يك تعريف بسيار موجز و خنثي از توسعه مي‌توان براي آن دو مشخصه قائل شد:
• اهتمام به «دنيا»
• تلاش براي «تغيير» به منظور بهبود زندگي
o در ذيل بحث «نگرش دين به توسعه»، عمدتاً چنين گمان مي‌شد كه دين به دليل «تنش‌هايش با دنيا» و «نگراني‌هايش از تغيير»، ضد توسعه است. (مؤيدات آن را هم در آموزه‌هاي اديان و هم در تجربة تاريخي اديان مي‌توان يافت)
o اين بحث از مجادلات قبل از انقلاب و دهة اول است. بحث‌هاي «دين و دنيا» و «دين و تحول».
o امروزه كمتر كسي آن را جدي مي‌گيرد؛ دربارة اسلام كه اصلاً موضوعيت ندارد و دربارة مسيحيت هم چندان دنبال نمي‌شود (كار وبر).
o به علاوه اديان هم بيگانگي و نگراني‌اشان را ترميم كرده‌اند.
2.   ذيل شاخة دوم، در بحث «اثر توسعه بر دين» با اين مسائل مواجه بوده‌ايم:
• بررسي اثر تغييرات حاد بر دين
• افزايش اهتمامات دنيوي و رفاه و دنياداري بر دينداران
• اثر ساخت‌هاي تمايز‌يافته بر موقعيت دين
• اثر مناسبات پيچيده و گزلشافتي بر دينداري
• اثر رقابت و تسابق بر اخوت ديني و از اين قبيل
كه در بحث‌هاي «سنت و مدرن» و «دين و مدرنيته» و مشخصاً در بحث «عرفي‌شدن» مطرح و دنبال شده است (عمدتاً در دهة دوم)
3. بحث ما در شاخة سوم است كه عمدتاً در سال‌هاي اخير مطرح شده است؛ «نقش دين در توسعه»:
• اساساً آيا مي‌توان و لازم است كه نقشي براي دين در توسعه قائل شد؟
• اگر آري، اين نقش چيست؟
• در كدام يك از مراحل يا اجزاي توسعه و به چه نحو ايفا مي‌گردد؟
• در تعريف مفهوم توسعه و تعيين ابعاد آن؟
• در انگيزه‌بخشي براي مطالبة توسعه؟
• در هدف‌گذاري و تعيين اولويت‌ها؟
• در طراحي مسير؟

نشست هفتم 87

نقش عالمان شیعه در تبیین مسئله غیبت

موضوع: نقش عالمان شیعه در تبیین مسئله غیبت

سخنران: حجت  الاسلام حسن طارمی

وی بحث خود را این‌گونه آغاز کرد:
در مباحث مربوط به وجود امام عصر، مهمترین مسئله بعد از اثبات امامت ایشان، مسئله غیبت است. و با طرح این سؤال که چگونه می‌توان بین مسئله امامت و غیبت امام زمان (عج) جمع کرد؟ بحث خود را چنین ادامه داد که مسائلی که اطراف محور غیبت امام دوازدهم شکل می‌گیرد و باید به آنها پاسخ داد، عبارتند از:

اثبات غیبت، تحکیم غیبت، ویژگی‌های عصر غیبت، فرجام غیبت و ارتباط با امام عصر در زمان غیبت و وظایف ما در زمان غیبت.
ایشان با اشاره به اینکه بحث مسئله غیبت به لحاظ ماهیتی؛ تاریخی، حدیثی و کلامی است، برای فهم مطالب بعدی در این زمینه گزارشی کتابشناسانه ارائه دادند.
بر مبنای این گزارش در قرن چهارم و پنجم با بسامد بسیار بالایی از کتابهایی که عالمان شیعه در مقوله غیبت نوشته‌اند، مواجه هستیم که هر کدام از منظری به این موضوع نگاه کرده‌اند0
کتابهایی که جنبه حدیثی دارند، عبارتند از:
1- الإمامه و التبصره من الحیره: قدیمی‌ترین کتاب در این زمینه است و این کتاب بر یک نکته بسیار مهمی که نشان‌دهنده‌ی وضع فکری عصر غیبت  صغری است، تأکید دارد. اینکه غیبت با حیرت همراه است و چگونه بصیرت دهیم که از حیرت آزاد شویم. (نویسنده این کتاب پدر شیخ صدوق است که در عصر غیبت زندگی می‌کرده است.)
2- کتاب الغیبه: نویسنده این کتاب ابن أبی زینب نعمانی، معروف به کاتب نعمانی است که شاگرد و راوی کتاب کافی کلینی است. که در بغداد کاتب بوده و مقام اداری هم داشته است.
3- کمال الدین و تمام النعمه از شیخ صدوق: که درباره‌ی اثبات غیبت است و به پرسش‌های منتقدان شیعه پاسخ می‌دهد و به سبک و دلالت ایشان نوشته شده است..  آغاز این کتاب نکته زیبایی دارد و اینکه شیخ صدوق در عالم رؤیا در مکه به محضر امام عصر (عج) رسیده است.

نشست ششم 87

قرآن و حقوق شهروندی

قرآن و حقوق شهروندی

سخنران: دکتر کاظم قاضی زاده

امروزه کشورهای مختلف جهان به حقوق شهروندی اهتمام ویژه‌ای دارند و اگرچه دنیای جدید ادعای سردمداری و ابداع و نظریه‌پردازی در این عرصه را دارد، ولی به نظر می‌رسد که ریشه‌های بحث توجه به حقوق شهروندی، در متون دینی و سیره معصومین وجود دارد.
ایشان در ادامه به تبیین مفاهیم «حق»، «حقوق»، «شهروند» و «حقوق شهروندی» پرداختند.
حق در لغت به معنای یک امر ثابت است. این کلمه در قرآن بیش از 247 بار آمده است.
اما با توجه به آیه (ذلک بأن الله هو الحق)، مصداق کامل و اتم حق، خداوند متعال است.
حق اصطلاحاً به مجموعه‌ای از شایستگی‌ها یا  بایستگی‌هایی گفته می شود که باید درحوزه‌ی زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین حقوق، مطالباتی است که انسانها در ارتباط با یکدیگر در عرصه‌های اجتماعی یا فردی دارند و شهروند، به مجموعه‌ای از کسانی می‌گویند که در یک جامعه زندگی می‌کنند و کار و هدف مشترکی دارند. اکنون با توجه به مطالب گفته شده می‌توان حقوق شهروندی را این‌گونه تعریف کرد: "حقوق متعلق به همه‌ی کسانی که در یک مجموعه اجتماعی زندگی می‌کنند و می‌توانند اهداف مشترکی را دنبال کرده و در اداره یک جامعه سهیم باشند".

نشست پنجم

عقل از دیدگاه فلسفه و مکتب تفکیک

عقل از دیدگاه فلسفه و مکتب اهل بیت (ع)

سخنران: دکتر رضا برنجکار

پنجمین نشست اندیشه‌های جاوید، جمعه مورخ 29/6/1387، رآس ساعت21 مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و یکی از لیالی پر خیر و برکت قدر، در تالار علامه امینی با حضور جمع زیادی از میهمانان و با سخنرانی دکتر رضا برنجکار با موضوع« عقل از دیدگاه فلاسفه و مکتب اهل بیت (علیهم السلام)»، آغاز شد.
قبل از شروع سخنرانی، ابتدا  با نمایش گذاشتن چند اسلاید  درباره فعالیتها، مدارج علمی، سوابق و کتابهای تألیفی آقای برنجکار، معرفی اجمالی از ایشان به عمل آمد.
پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، معاونت آموزش و پژوهش مؤسسه، ضمن خوشآمدگویی به حاضران ، شرح مختصری از زندگینامه و فعالیتهای دکتر رضا برنجکار را برای حاضران قرائت کردند و  از ایشان را برای سخنرانی دعوت نمودند.
آقای دکتر برنجکار رأس ساعت 21:30 بعد از عرض سلام  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضران در ماه مبارک رمضان و ابراز خوشحالی از آمدن به یزد و حضور در مؤسسه، بحث خود را با مقدمه‌ای درباره‌ی تاریخ عقل و تعقل و معنای لغوی عقل، آغاز کردند.

نشست چهارم 87

قرآن، بیداری و بین الملل اسلامی

 قرآن، بیداری و بین الملل اسلامی

سخنران: دکتر ابوالفضل خوش منش

سخنرانی رأس ساعت 21:20 دقیقه شنبه مورخ 9/6/1387 در تالار علامه امینی با حضور میهمانان و با موضوع «قرآن، بیداری و بین الملل اسلامی» آغاز شد.
در ابتدای محفل آیات آغازین سوره حجرات تلاوت شد . سپس حجت الاسلام انصاری، معاونت آموزش و پژوهش مؤسسه، ضمن خوش آمد گویی به حاضران، گوشه ای از فعالیت و کار های پژوهشی سخنران را یاد کرده و از ایشان  جهت سخنرانی دعوت نمود.
 دکتر خوش منش با درود و سلام بر محمد و آل محمد (ص)، از تشرف و آمدن به یزد ابراز خوشحالی و خرسندی کردند و شهر یزد را به عنوان شهر دارالعباده ی یزدان، گره خورده با پیشینه‌ی توحیدی و شهر همزیستی پر مهر و صفای ادیان و نحله‌ها، معرفی کردند. و با خواندن این غزل از حافظ: :
عمر بگذشت به بی‌حاصلی و بوالهوسی
ای پسر جام می‌ام ده که به پیری برسی
چه شکرها هست در این شهر که قانع شده‌اند
شاهبازان طریقت به شکار مگسی
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
وه که غافل ز چنین غلغل چندین جرسی
لمع البرق من الطور فآنست به
فلعلی لک آت بشها ب قبسی
که به آتش برافروخته در طور تلمیح و اشاره دارد و متناسب با آتش مقدس در آیین زرتشتیان است، بحث خود را پیرامون موضوع آغاز کردند.

نشست دوم 87

مولوی و تقابل عقل و عشق

مولوی و تقابل عقل و عشق

دومين نشست انديشه هاي جاويد با حضور دکتر شيرين بياني، نويسنده و استاد تاريخ در شامگاه نهم خرداد ماه در تالار علامه اميني، مؤسسه فرهنگي، تحقيقاتي اخوان دستمالچي، برگزار شد. دکتر بياني در اين نشست به ارائه ي مقاله خود در موضوع: "مولوي و تقابل عقل و عشق" پرداخت.
وي در آغاز سخن با ابراز خوشوقتي از حضور در اين نشست و ديدار با دوستان شناس و ناشناس يزدي، نگاهي گذرا بر زندگي جلال  الدين مولوي از آغاز تا ملاقات با شمس تبريزي داشت.

نشست اول 87

اولین نشست اندیشه های جاوید در سال 87 با حضور دکتر محمود مهر محمدی در تالار علامه امینی برگزار شد. در این نشست  وی پیرامون بازخوانی الگوهای تربیت دینی جوانان متناسب با اقتضائات عصر جدید سخن گفته و ضمن بر شمردن زمینه های گریز پاره ای جوانان از آموزه های دینی و برخورد دلسردانه با مسایل آن، راهکارهایی را برای برون رفت از وضع کنونی پیشنهاد کرد که تامل در آنها برای دست اندرکاران تربیت و بویژه آموزش دینی مفید خواهد بود.  گزارش این نشست را در ادامه می توانید بخوانید.

نشست دوازدهم

شبی دیگر در تالار علامه امینی میزبان دکتر علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی بودیم. او سخن را با تکیه به آیه ای از قرآن آغاز کرد...
این آیه همه ی انسان ها را به همگرایی ویژه ای فرا می خواند .....
تعالوا الي كلمه سواء بيننا و بينكم ان لا نعبد الا الله و لا نشرك به شيئا

خوارج (6)

شعار یا روح؟ (2)

شعار يا روح؟(2)

مردي از صحابه اميرالمؤمنين در جريان جنگ جمل سخت در ترديد قرار گرفته بود. او دو طرف را مي‌نگريست. از يک طرف علي را مي‌ديد و شخصيتهاي بزرگ اسلام را که در رکاب علي شمشير مي‌زدند و از طرفي نيز همسر نبيّ‌اکرم عايشه را مي‌ديد که قرآن درباره‌ي زوجات آن حضرت مي‌فرمايد: وَ اَزواجُهُ اُمَّهاتُهُم (همسران او مادران امتند)، و در رکاب عايشه، طلحه را مي‌ديد از پيشتازان در اسلام، مرد خوش‌سابقه و تيرانداز ماهر ميدان جنگهاي اسلامي و مردي که به اسلام خدمتهاي ارزنده‌اي کرده است، و باز زبير را مي‌ديد، خوش سابقه‌تر از طلحه، آنکه حتي در روز سقيفه از جمله متحصّنين در خانه‌ي علي بود.

خوارج (5)

دموکراسی علی

دموکراسی علی

امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی درجۀ آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش، هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیۀ آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست.

خوارج (4)

افق دید خوارج

افق دید خوارج

مردمی تنگ نظر و کوته دید بودند. در افقی بسیار پست فکر می‌کردند. اسلام و مسلمانانی را در چهار دیواری اندیشه‌های محدود خود محصور کرده بودند. مانند همه کوته نظران دیگر مدعی، بودند که همه بد می‌فهمند و یا اصلاً نمی‌فهمند و همگان راه خطا می‌روند و همه جهنمی هستند.

خوارج (3)

شعار یا روح؟ (1)

شعار یا روح؟ (1)

بحث از خارجیگری و خوارج به عنوان یک بحث مذهبی، بخشی بدون مورد و فاقد اثر است، زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد. اما در عین‌حال بحث درباره خوارج و ماهیت کارشان برای ما و اجتماع ما آموزنده است، زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده‌ است اما روحاً نمرده است. روح «خارجیگری» در پیکر بسیاری از ما حلول کرده است.

خوارج (2)

خوارج

ممیزات خوارج

    روحیه خوارج، روحیه خاصی است. آنها ترکیبی از زشتی و زیبایی بودند و در مجموع به نحوی بودند که درنهایت امر در صف دشمنان علی قرارگرفتند وشخصیت علی آنها را ((دفع)) کرد نه ((جذب)).

     ما هم جنبه‌های مثبت و زیبا و هم جنبه‌های منفی و نازیبای روحیه آنها را که در مجموع روحیه  آنها را خطرناک بلکه وحشتناک کرد ذکر می‌کنیم:

جستجو   


 
عاشورا حضور شگرف انسانیت است در هرجا و هر روز
 


Design: DibaGroup
Powered by DCMS 3.2