« دوشنبه, 29 آبان 1396 »
 
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 93 مورد
 » مقاله ثبت شده: 63 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 32 نفر
 » بازدید امروز: 873 نفر
 » بازدید دیروز: 127 نفر
 » کل بازدید: 1,008,681 نفر
 » میانگین: 281 نفر

علی اسلام مجسم است، فرمود: «مائیم موازین عدل در قیامت». اعمال همۀ امّت با اعمال او و ائمّۀ بعد از او سنجیده می‌شود.

 

علی اسلام مجسم است، فرمود: «مائیم موازین عدل در قیامت». اعمال همۀ امّت با اعمال او و ائمّۀ بعد از او سنجیده می‌شود.
علی در همۀ مراحل زندگی خود، سرمشق امت است و جمیع طبقات باید به او اقتدا کنند. فردی در خانواده و کارگر معمولی و سرباز ساده و افسر ارتش و سرفرماندۀ کل و امام جماعت و خطیب دینی و سخنور سیاسی و اجتماعی و معلم دین و اخلاق و سرپرست خانواده و مجتهد و عالم و عابد و عارف و زارع و مالک و قاضی دادگاه و هر یک از دو طرف دعوی تا زمامدار مملکت، همگی می‌توانند از رفتار و کردار علی سرمشق بگیرند. چون او در همۀ این مشاغل و مناصب بوده‌است.
سخت‌ترین ادوار حیات مولی، دورۀ فرمانروائیش بود تا جائی که مکرر آرزوی مرگ کرد. ولی نه سرموئی از راه راست انحراف حاصل نمود و نه یک چشم بهم زدن سستی بخرج داد و نه میدان خالی کرد و کناره گرفت. کشور پهناوری را با کمال قدرت و به بهترین وجه اداره می‌کرد. از کوچکترین کار عمّالش غافل نمی‌ماند. نیکوکاران را تشویق و متخلفان را ملامت یا مجازات می‌نمود. با مقدار مختصری نان جو سبوس نگرفته که نیم سیر می‌خورد، از قبل از طلوع فجر به مسجد می‌آمد، خودش اذان می‌گفت و با مردم نماز می‌خواند و آنان را موعظه می‌کرد و تعلیم می‌داد.
باصطلاح امروز، وزارت دادگستری و دارائی و جنگ زیر نظر مستقیمش اداره می‌شد. قضاوتهای شگفت‌انگیزش در تواریخ ضبط است. علاوه بر بیت‌المال، عایدات قنواتی را که خود حفر کرده و اشجار بسیاری که کاشته و مزارع و باغاتی که با دست مبارکش احداث فرموده بود بر مردم قسمت می‌کرد لشکر را خود رهبری می‌کرد و در سن متجاوز از شصت، مانند دورۀ جوانیش درعهد پیغمبر برای خدا شمشیر می‌زد، در جمل و نهروان پیروز شد و در صفین نیز اگر خدعۀ معاویه و عمروعاص و سستی و تفرق قشون خودش نبود پیروزیش حتمی بود.
مولی عذری برای احدی از فرمانروایان و حکام اسلامی در ارتکاب خلاف باقی نگذاشت، چون هر چه را بخواهند بهانه کنند، علی محظوری بزرگتر و شدائدی سختتر از آن داشت و مرتکب خلاف نشد. خط‌ مشی سیاسی علی در نامۀ مالک به اختصار تعیین و توضیح شده‌است که می‌توانیم نامۀ مذکور را سیاستنامۀ اسلام بنامیم و هر فرمانروای مسلمان باید آن را دستورالعمل خود سازد.
قطعا جز پیغمبر اسلام کسی نیست که مانند علی درباره‌اش کتاب نوشته شده‌باشد، ولی خوبست برای شناختن جنبۀ سیاستمداری علی به کتاب بسیار ارزندۀ «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» تألیف جرج جرداق مسیحی لبنانی نگریست. این مرد نه مسلمان است و نه شیعه که احتمال تعصب درباره‌اش برود. مردی است حق‌گو و حقیقت شناس و شیفتۀ فضیلت. و در علی، همۀ اینها را می‌بیند. علی مظهر حق است و مجسمۀ حقیقت و فضیلت. جرداق در یکی از فصول کتابش از اعلامیۀ جهانی حقوق بشر نام می‌برد و می‌گوید همۀ مواد این اعلامیه، بوجهی در بیانات مولی هست جز اینکه
اولا:اعلامیّۀ مزبور را هزاران نفر از دانشمندان از مترقیترین کشورها وضع کرده‌اند، در حالیکه دستورات علوی، زادۀ اندیشۀ یک نفر است.
ثانیا: علی چهارده قرن مقدم بر اینها بوده‌است.
ثالثا: واضعین اعلامیۀ نامبرده هیاهو راه انداختند، تبلیغات کردند، خودستائیها نمودند و تکبرها ورزیدند و بر سر بشر منتها گذاشتند علی هیچیک از این کارها را نکرد.
رابعا: که از همه مهمتر است، دولتهائیکه این اعلامیه را وضع کردند همانها به سلب حقوق بشر همت گماشتند، در حالیکه علی برای دفاع از حقوق انسانها شربت شهادت نوشید پس از آنکه شهادت را هزاران بار استقبال نمود، آیا باز هم شکی می‌ماند که علی بزرگترین و شریفترین و پاکترین سیاستمداران جهان است؟

   تاریخ ثبت: 1395/06/27     |     تعداد بازدید: 480 |
جستجو   


 
هرزمان نو می‌شود دنیا و ما ؛ بی‌خبر از نوشدن اندر بقا
«مثنوی مولوی» 
 


Design: DibaGroup
Powered by DCMS 3.2