« شنبه, 1 اردیبهشت 1403 »
 
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 112 مورد
 » مقاله ثبت شده: 71 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 208 نفر
 » بازدید امروز: 211 نفر
 » بازدید دیروز: 163 نفر
 » کل بازدید: 1,987,278 نفر
 » میانگین: 338 نفر

رسالت بیداری، سازندگی و نحات یک جامعه پیش از همه بر دوش نسل جوان به ویژه قشر دانش آموز و دانشجو سنگینی می کند. تحرک، پویایی و حیات یک جامعه به دست نسلی است که هم خود متحرک است و هم محرک دیگران – تحرکی که ریشه در آگاهی، شناخت و شعور داشته باشد. مهمتر از همه، این حرکت زمانی معنا پیدا می کند که آگاهی، شناخت و شعور پیوسته در حال رشد و بالندگی باشد و این میسر نیست مگر در پیوند این قشر با کتاب. به عبارت صحیح تر در پیوند با فرهنگ آموختن، که یکی از ابزارهای قوی ان مطالعه است.

بررسی راههای ترویج مطالعه و کتابخوانی

 

رسالت بیداری، سازندگی و نحات یک جامعه پیش از همه بر دوش نسل جوان به ویژه قشر دانش آموز و دانشجو سنگینی می کند.

تحرک، پویایی و حیات یک جامعه به دست نسلی است که هم خود متحرک است و هم محرک دیگران – تحرکی که ریشه در آگاهی، شناخت و شعور داشته باشد. مهمتر از همه، این حرکت زمانی معنا پیدا می کند  که آگاهی، شناخت و شعور پیوسته در حال رشد و بالندگی باشد و این میسر نیست مگر در پیوند این قشر با کتاب. به عبارت صحیح تر در پیوند با فرهنگ آموختن، که یکی از ابزارهای قوی ان مطالعه است.

نسل جوان را ه دو گروه می توان تقسیم کرد: دسته اول کسانی که از ابتدا هیچ علاقه ای به مطالعه ندارند. این افراد در خود هیچ نیازی به کتاب خواندن و اموختن نمی بینند. علاقه مند کردن این گروه به کتاب و مطالعه پیش از هر چیز منوط به تغییر زیر ساخت های زندگی و اجتماعی و پایه های نوع نگرش فرهنگی و اجتماعی آنان است که البته کار ساده ای نیست و نیازمند برنامه ی وسیع و دقیق فرهنگی – تبلیغی می باشد.

گروه دوم کسانی هستند که از ارزش و اهمیت کتاب آگاهند و با آن انس گرفته اند، اما موانعی میان آنان با کتاب فاصله ایجاد کرده است. البته این فاصله به دو دلیل بوجود آمده است.

نخست، اگر قبول کنیم بیشترین تعداد از این گروه را دانشجویان تشکیل می دهند، وضعیت اقتصادی جامعه او را وادار می کند بخشی از وقت خود را پس از اتمام کلاس های دانشگاهی برای تأمین هزینه های تحصیل به کار بپردازد. از این رو فرصت مطالعه کتاب های غیر درسی برای او از میان می رود.

عامل دوم افزایش قیمت کتاب است. به گونه ای که بخش عمده ای از دانشجویان قدرت خرید کتاب های درسی خود را نیز از دست داده اند.

در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی توجه به دو اصل ضروری است:

1. ایجاد امکانات و شرایطی که دسترسی نسل جوان به کتاب را تسهیل کند. در شرایط فعلی ایجاد و احداث کتابخانه ها مطلوبترین و آسان ترین راه برای دستیابی به این مهم است.

2. ایجاد احساس نساز به مطالعه که باید در دستور کار مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد.

جوان امروز باید بداند که بخش قابل توجهی از مشکلاتش از راه تحقیق و مطالعه حل می شود.

سخن آخر، انس با کتاب و علاقه به مطالعه نهالی است که بذر آن در کودکی افشانده می شود و برای این منظور خانواده نقش مهمی را به عهده دارد.

   تاریخ ثبت: 1396/10/17     |     تعداد بازدید:1148 |
جستجو   


 
انسان از اعمال ، عادل شمرده می شود نه از ایمان تنها .
«حضرت عیسی (ع)» 
 


Design: DibaGroup
Powered by DCMS 3.2