« سه‌شنبه, 29 اسفند 1402 »
 
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 112 مورد
 » مقاله ثبت شده: 71 مورد
 » در حال بازدید: 7 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 208 نفر
 » بازدید امروز: 56 نفر
 » بازدید دیروز: 152 نفر
 » کل بازدید: 1,981,122 نفر
 » میانگین: 339 نفر

بر پرنیان قلم:

گذری بر دفتر یادبود

السلام علی المهدی

درتاریخ بشر ،چهارروز است که خورشید بر "بلوغ انسانیت " تابیده است :

علامه حکیمی

1- روز" بعثت " آغاز رسالت محمدی( ص)
2- روز " غدیر" ، آغاز وصایت محمدی (ص)
أنبیّ بلا وصیّ؟ تعالی       الله عمّا یقوله سفهاها
3-روز"عاشورا"اقامه وصایت  محمدی (ص)
4- روز "ظهور" ادامه وصايت محمدی (ص) 
بدینگونه این چهار روز، چهار رکن بلوغ انسانند…
…و اینک در شهر یزد، کتابخانه ای معتبر به نام الغدیر نامیده شده است .  
 امید که بانیان و ساعیان مأجور باشند، حتّی اگر کسانی غیر مستقیم در این بنا حق دارند، از اجر الهی بر خوردار باشند، و مردم شهر یزد از نفحات روحانی علوی، و ادعیه قدسی روح بزرگ علامه مجاهد امینی، راه سعادت را بپیمایند .
عقیده من این است که اگر همه عمر ما در یک سجده شکر به سر آید، شکر بر نعمت "ولایت محمد و آل محمد" هنوز کم است .

گو برو و آستین به خون جگر شوی
 هر که در این آستانه راه ندارد

علامه محمد رضا حکیمی
آبان 1385- شوال 1427


 دومین باری است که از این مجموعه عظیم فرهنگی و پژوهشی بازدید می کنم . پیشرفت کارها آن چنان چشمگیر است که هر علاقه مند به فرهنگ مملکت را سر ذوق می آورد . بدون شک نیت خیر و علاقه وافر بانی محترم، حاج آقا دستمالچی، عامل اصلی پیشرفت امور است .

دکتر سعید رضایی شریف آبادی
معاون اسناد ملی
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
9/10/1385



در شرایطی که به برکت انقلاب اسلامی، ملت ایران راه پیشرفت و رسیدن به تمدنی درخشان را انتخاب کرده وجود نادره هایی که ثمره تلاش بزرگ اقتصادی خویش را در خدمت علم و فرهنگ قرار می دهند، عنایتی است از جانب خداوند تبارک و تعالی که باید قدر این نعمت دانسته شود و شکر آن به جای آید . سعیشان مشکور و اجرشان با خداوند عز و جل .


علی اکبر اشعری
مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
24/10/85



آنچه در این مجموعه یافتم حضور موفق در عمق فرهنگ و عرفان مکتبی بود که به صورت این پایگاه پژوهشی آموزشی جلوه گری می کرد و در هر زاویه و بعد آن رویکردی اساسی از نیازهای مهم و زیر بنایی جامعه و نسل آینده اجابت می گردید .
ابوالقاسم شعشعی
21/11/85

حقیقتا از این همه سلیقه وخلاقیت وهمت ودین دوستی بهره بردم .
…امید که بنیانگذار عزیز ومحترم این مجموعه مورد عنایت امام عصر (عج)  قرار داشته باشد ودر مسیر تکمیل وتوسعه این مرکز بیش از پیش موفق .

حجت الاسلام سید محمد کاظم مدرسی 

2/12/1385



الحق که بنیاد سنت حسنه ای گذاشته شده است انشاء الله که مورد قبول حضرت حق قرار گیرد .


(مرحوم) استاد مراد علی ابوالقاسمی
3/12/1385



کتابخانه ومؤسسات دیگر را دیدیم و غبطه خوردیم. امیدوارم همیشه ایام در سایه پروردگار موید وموفق باشند دکتر عناصری.

در ره منزل لیلی که خطر هاست در آن
شرط اول قدم آنست که مجنون باشی


دکتر جابر عناصری

8/12/ 1385



ما را خوش است، سیر سکوتی که پیش دوست
گـشـت وگــــذار در مـلکـوتـی که پـیـش روسـت
وقت خوش بود، …از موسسه عظیم جناب آقای اخوان دستمالچی دیدن کردیم . جای بسی شگفتی ومباهات است . باید به اندیشه متعالی وسلیقه دلپذیری که هدایت این نهاد عظیم را در جهت رشد وشکوفایی استعدادهای این دیار را عهده دار است آفرین ها گفت .

 (شاعر) حجت الاسلام زکریا اخلاقی

9/12/1385


دکتر مهریزی در تالار علامه امینی
بهترین تلاشها در زندگی آدمی توسعه ی معرفت ودانش وفرهنگ است که پایه اصلی انسانیت وبنای شکل گیری کرامت انسانی است . خداوند بر همت وتوفیق ونیت پاک جناب دستمالچی بیفزاید

 حجت الاسلام دکتر مهدی مهریزی
9/12/1385



از چندین سال قبل، شاید از بیست سال پیش، دوست عزیز و ارجمندم جناب حاج سید احمد اخوان دستمالچی فکر بنا و تاسیس مرکزی مذهبی در فکر واندیشه ایشان خلجان میکرد.
خوشبختانه تفضّلات الهی شامل شد وبحمد الله بیان تؤتی الملک شامل حالشان شد وچون ملک ناپایدار است این توفیق شامل حالشان گردید و تعزّ من تشاء نصیبشان شد که این یادگارعظیم ونافع وماندگار را بجای گذارند…

 دکتر ولی شاهی
10/12/1385



 یا حسین

ای تشنه ترین دریــا، سیراب ترین عطشان
سرمست سماعی سرخ، در جاذبه ی میدان

شکرانه ی دقایق سر شاری که در جمع دوستان فاضل و صاحبدلان برزگوار… به ترنم جاری معرفت، سرود باران سر دادیم

(شاعر نو پرداز) سید شهاب الدین موسوی
10/12/1385


دکتر آیینه وند در تالار علامه امینی

 در شهر یزد، شهر تمدن و هنر و تدبیر و تدیّن، بنایی بر آورده و علم معهدی افراشته اند . بنیادی نيكو برای تعلیم دین و علم .
کتابخانه ، عظیم ، سالن سخنرانی متین و از همه مهم تر انسان های فرهیخته و مشتاقی را دیدم که خالصانه و عاشقانه به دنبال دین و دانش بودند و رنج آن را بر خود هموار می کردند .


دکتر صادق آیینه وند
10/12/1385



برترین ثمره جوهره انسانی ، تلاش آگانه برای رشد فرهنگ و معنویت مردم و جامعه است .
…ایزد منان را سپاس که خطّه تلاشگران استان یزد را از این مردان متدین علم دوست ، نصیب داده است.
…جناب آقای حاج سید احمد دستمالچی واخوان گرانمایه حیدری را گرم وصمیمانه دست مریزاد می گویم . که با تلاش بسیار مکانی را تاسیس و وقف عام نمودند که سایه گسترده آن سالیان دراز، نسلهای بسیار را در مهد خود پرورش خواهد داد .


 (روزنامه نگار) رضا تهرانی
11/12/1385



مؤسسه ای بسیار ارزنده و با شکوه و با هدفی مقدس تأسیس شده است امید واریم که عنایا ت خداوند آیت الله سیدانمتعال و الطاف ائمه معصومین بالاخص حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لهم الفداء شامل حال مؤسس محترم و همه کسانی که به هر نوعی مساعدت نموده اند باشد …و با تبیین مکتب اهل البیت، نفی افکار و آراء بشری که منطبق با مکتب اهل البیت نمی باشد مشخص گردد .

آیت الله سید جعفر سیدان

9/1/1386  
9/1/ربیع الاول 1428



اميد آنکه راه اندازی این مرکز بزرگ - و با امکانات خوب- اخوان دستمالچی، در درگاه حق صدقه جاريه ی بانی معظّم و خيرمند آن ثبت گردیده و با ادامه ی تلاش ایشان و ساير دست اندر کاران اين یادگار زیبا به حقیقت محلّی پر ثمر در راستای گسترش فرهنگ تعلم و تعقل عن الله پايار بماند ، آمين   حجت الاسلام سید صالح مدرسی
11/1/1386

توفیق یافتم تا از نزدیک مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی اخوان دستمالچی را ملاحظه نمایم.…واقعاً از نظر کمیّ و کیفی قابل توجّه است و با اینکه در ابتدای راه است این همه عظمت دارد .
باش تا صبح دولتش بدمد
که این هنوز از نتیجه سحر است

سید محمد موسوی زاده

هیئت علمی دانشگاه یزد
30/1/86


 از توفیقات خوب ، دیدار و گفتگو با جناب آقای دستمالچی بود که خداوند به ایشان توفیق تأ سیسدکتر حبیبی در تالار علامه امینی چنین بنایی داده است. …یکی از سنتهای دیرینه ی مسلمانان و بخصوص ایرانیان تأسیس بنیادهای فرهنگی عظیم و مؤثر بوده است و درود بر آقای اخوان دستمالچی که با تأ سیس این بنا، متناسب با نیازهای زمانه ، آن سنت دیرینه را احیاء کرده اند…و این همه طلیعۀ  سحر است، باش تا صبح دولتش بدمد .

دکتر نجفقلی حبیبی 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
13/2/86



از دیدن مجموعۀ مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی دستمالچی و کتابخانۀ الغدیر ، شعفی روحی یافتم . گمان برم بنای این مجموعۀ فرهنگی، همراه با نیت خیر خالصانۀ بانیان و مجریان آن و استعداد فراوان آن جهت تغذیۀ فکری و معنوی و علمی علاقمندان یزد و حومۀ آن از جمله بهترین باقیات صالحات روزگار ماست . …همچنان مشعوف توان فرهنگ پروری مؤ سسه و دعا گوی بانیان و مجریان و دست اندر کاران آن ام . 

 دکتر مرتضی کریمی نیا
22/2/86



یاد همه سالها و روزها به خیر. استاد آذر یزدی
…امروز که به کتابخانه الغدیر رسیدم هم خوشحال شدم و هم تعجب کردم که یزد ماهم امروز دارای چنین کتابخانه جامع و مجهزی هست خدا کند مردم هم قدر آنرا بدانند و بقدر همت خودشان از آن بهره مند شوند .

استاد مهدی آذریزدی
24/2/86



از مجموعۀ کتابخانۀ الغدیر دیدن کردم ، آنچه در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در تهران دیده بودم در اینجا دوباره دیدم . آنچه در کتابخانه نو بنیاد الغدیر فراهم آمده براستی ستایش برانگیز است ، کتابهای نایابی که هر کدام از گوشه و کنار ایران فراهم آمده و یا مجلاتی که در سراسر ایران ممکن است چند دورۀ انگشت شمار از آنها وجود داشته باشد در این جا فراهم آمده است . باید از بانی این مجموعه ، نیز از مشاورانی که در تشویق ایشان کوشیده اند سپاسگزار بود .

دکتر یدالله جلالی پندری 
26/2/86



در روز بیست وهفتم اردیبهشت ماه سال 86 در معیت آقای دکتر آل بویه که به دعوت دولت ایران جهت سخنرانی و شرکت در همایش‌های پزشکی به ایران تشریف آوردند به یزد آمدیم … یکی از برنامه‌هائی که تهیه دیده بودند بازدید از مؤ سسه آقای احمد دستمالچی بود. برای شخص بنده قابل قبول نبود که در شهرستان یزد چنین بنائی ساخته شده باشد. کاملأ آرشیتکتوری و زیبا چه قسمت کتابخانه و چه سالن‌های اجتماعات و غیره فوق العاده عالی بود . آرزوی موفقیّت وسلامتی برایشان دارم .

دکتر حسین ریسمانی یزدی
27/2/86



بسیار خوشبخت هستم که امروز این کتابخانه خوب و زیبا را می بینم ….

دکتر محمد علی آل بویه
27/2/1386



…یقین دارم شخص و یا اشخاصی که در ساخت این بارگاه علمی تلاش داشته‌اند، بی شک در این دنیای فانی و در آن جهان باقی، حتماً در جایگاه اصلی خود، یعنی بهشت برین قرار خواهد گرفت . 

 سید حمید علی موسوی بیوکی
26/2/86



خدارا شکر که توفیق دیدار از این مرکز علمی در معیت بزرگانی حاصل آمد …این مؤسسه یک نمونه کامل از این کار است.…حتی خطیئه، شاعر عرب عصر جاهلیت هم معتقد است که : کار خوب کردن نزد خدا و مردم باقی می‌ماند و جواب خودرا می‌گیرد .

 (نویسنده) محمد فرح

27/2/86



متنبّی شاعر بزرگ عرب می گوید : دکتر گرمارودی
أعزُّّ مکانٍ فی الدُنّا سَرجُ سابحٍ
و خیرُ جلیسٍ فی الزمّانِ کتابٌ
یعنی: ارجمند ترین جایگاه‌ها در جهان ، زین اسب
و بهترین همدم در روزگار کتاب است .
اکنون در مجتمع فرهنگی – تحقیقاتی اخوان دستمالچی به ویژه با مدیریّت برادر اعزً اجلً اکرم حضرت آقای سید کاظم حیدری ، این بوستان رویان بالان به ثمر نشسته است و نوازشگر ارواح فرهیخته و جان‌های مشتاق دانش است . دست مریزاد . دیر زیاد آن بزرگوار هنرمند .

دکتر سید علی موسوی گرمارودی
یزد / خرداد / 1386



…به راستی خدمت فرهنگی در خور ستایشی در یزد انجام شده که انشاءالله پرتو معنوی آن بر همه ایران خواهد تابید .
…دست مریزاد و مرحبا .

استاد سید عبدالعظیم پویا
1/3/ 1386


 استاد قابل
…همۀ امکانات مادّی و مالی این مؤسسه و بانی خیر خواه آن در یک سو و علم عالمان ربّانی در سوی دیگر ، سرمایه ای فراهم آورده اند که  استان و شهر یزد را در کاروان نور ، سرعتی فزون تر بخشیده‌اند وسهمی گرانمایه را نصیب این دیار کرده‌اند .

استاد احمد قابل
10/4/86

 



…توفیق انجام چنین کار عظیمی اتصال به جاودانگی ، یعنی " آقای حاج سید احمد دستمالچی " در تاریخ اصیاز  چپ آقایان: حیدری،  شکرانه،دکتر سلطانیل و فرهنگی استان یزد جاودانه شدند . اینجانب که در ربع قرن مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی یزد شاهد اینچنین کار عظیمی نبوده ام …


دکتر علی سلطانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
تیرماه 1386



…توفیق بازدید از اثر ماندگار فرهنگی جناب حاج آقای دستمالچی برای این حقیر مایه افتخار و مباهات گردید …

سید علی المدرسی

عضو هیئت علمی و مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد
19/4/86



…توفیق یافتم از مجموعه بی نظیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی دیداری داشته باشم . افسوس خوردم که چرا در این مدت 3 سال گذشته در یزد حضور داشته ام به این توفیق نایل نشده ام. کتابخانه عظیم و منحصر به فرد " الغدیر " و مسجد غدیر و سالن و تالار علامه امینی بستر مناسبی برای پژوهشگران و محققان استان و سراسر کشور است…

 

سید جواد رفاعی 
معاون اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد
24/4/86


دکتر دادبه در حال نوشتن دفتر یاد بود
امروز بار دیگر به زادگاهم ، به یزد آمدم تا دربارۀ وجهی از وجوه شعر خواجۀ رندان ، حافظ سخنی بگویم…امّا این بار به جایی آمدم که هم شگفتی و هم تحسینم را بر انگیخته شد ، به دیدار " مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی " و خدای بزرگ را سپاس گفتم که ماندم و دیدم که در شهر محبوب من ، که قلب ایران عزیز است چنین مؤسسه‌ای بنیاد شده است…

دکتر اصغر دادبه
25/4/86



خداوند را شاکرم که توفیق داد از مؤسسه پژوهشی و فرهنگی دستمالچی یزد بازدید بعمل آورم. حضرت آقای دستمالچی مؤسس و همکاران و همفکران ایشان به کار عظیم دست زده اند…همت‌های بلندی مثل آنچه در این مؤسسه بر پا خواسته‌اند و طرحی نو در انداخته‌اند لازم است که تشنگی عظیم نسل جویای حقیقت و کنجکاو امروز را به سر چشمه های حیات و انسانیت راهنمون گردد…

 محمد حسن متّقی
31/4/86



مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی ، کانونی است گرانسنگ برای تحقیق و ترواز راست: استاد حیدری، دکتر خاتمی ، حاج آقای دستمالچییج معارف دینی و انسانی و شایستۀ شهری که همواره یکی از مراکز بزرگ دین و دانش بوده است . بحق که وجود چنین مؤسسه‌ای در یزد فرصت مغتنمی را برای اهل علم و نیز دانش پژوهان فراهم آورده است …دیدار از این مرکز برای من مغتنم بود و برای همه عزیزان از خداوند منان سلامتی و توفیق طلب می کنم .

دکتر سید محمد خاتمی

 4/5/86



توفّقت لزیاره مؤسسه البحوث العلمیه التی أسّسها السید النبیل (اخوان دستمالچی) فتعجّبت من سرعه العمل فی إعداد مکتبتها العامّه التی وصلت فی مدّه وجیزه الی مئه ألف کتاب، و کذلک أعجبنی مسجدها و بناؤها الفخم الواسع و اهتمام ادارتها باستخدام الباحثین للعمل فی مشروعات بحوثها…أملی بالله تعالی أن یوفقهم…و لو کان العلم فی الثریا لناله رجال من فارس.

الشیخ علی الکورانی العاملی 
23/شعبان المعظم /1428

 


از راست: دکتر قافی، آقای شکرانه ،حجت الاسلام عجمین،  استاد حیدری
امیدوارم که این خدمت ارزشمند مورد توجه حضرت ولی عصر عجل الله فرجه شریف قرار گیرد و وسیله‌ای باشد که در دنیا و آخرت به کار اهل خرد آید .

حجت الاسلام احمد عجمین 
مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد
27/6/86

 



…توفیق کامل برای کسانی است که در راه دین شناسی ودین پژوهی، انسان را دعوت به دین و سیر در اسماء الهی می کنند و در راه دوست صمیمانه وخالصانه مال و جان خود را فدا خواهند کرد …

آیت الله محمد حسن احمدی فقیه یزدی
4/7/86



…بنیاد نهادن مجموعه ای بدین سان فاخر در جهت نشر فرهنگ دین وگسترش آئین مبین با عنوان دلپذیر وشکوهزار " الغدیر " بی گمان از این درک والا سرچشمه گرفته است که آن بزگواران وهمکارانشان دریافته اند که امکانات مالی ونیروی انسانی وکشش‌ها وکوشش‌های خود را در این هنگامه وروزگار چه سان بکار گیرند… تردید ندارم که این موسسه والای فرهنگی – تحقیقاتی با همت ودرایت حضرت دستمالچی وسختکوشی برادر عزیز مان حضرت حیدری در آینده ای نه چندان دور، نقش ارجمندش را در آهنگی که یافته است ایفاء خواهد کرد و…

حجت الاسلام دکتر محمد علی مهدوی
8/7/1386


حجت الاسلام ایازی
بی گمان تأ سیس تشکیلاتی که با همت بلند شخصیتی فرهنگی، جناب آقای دستمالچی ( وقفه الله لمرضاته ) بنا شده، نمونه ای از این بناهاست که براساس پاسخ گویی به نیاز نسل جدید وعرضه دین در صورت علمی، منطقی و در عین حال رحمانی بنیان گردیده و همه لوازم برای تنوع موضوع و بهره برداری و جذب مخاطبان را فراهم آورده است …

 حجت الاسلام سید محمد علی ایازی
9/7/1386



به اتفاق برادرم آقای دکتر سید حسن پاک نژاد از این مؤسسه  گرانقدر و ارزشمند دیدار کردم و توفیق بانی و مؤسس آن جناب آقای حاج سید احمد اخوان دستمالچی را که از زمان کودکی تا کنون برای بنده دوستی بزگوار بودند و هستند را از حضرت احدیت خواستارم .…

دکتر سید عباس پاک نژاد 
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی
13/9/86



افتخار یافتم که از موسسه فرهنگی تحقیقاتی سید احمد اخوان دستمالچی دیدن نمایم. این مؤسسه افتخار یزد ویزدی ها است…

دکتر احمد فلاح تفتی 

14/9/86


دکتر مومنی در تالار علامه امینی


…هنگامی که به قصه دیدار از این مرکز شریف به سمت یزد آمدم، گمان نمی‌کردم که نور لطف وعنایت حق تعالی تا این درجه بتواند شامل انسانی شریف و والا گردد که توفیق صرف ثروت مادی در چنین زمینه شریفی داشته باشد وبا این نیکویی و عظمت از عهده آن برآید…
…یکی از شرافت های بزرگ این کار آن است که رو به سوی آینده دارد و سرمایه های مادی وانسانی بسیار شریفی را صرف گسترش وتعمیق دانایی کرده‌اند….

دکتر فرشاد مؤمنی
20/آذر/ 1386



بحمد الله توفیق یار شد و از مجموعه ارزشمند مرکز فرهنگی تحقیقی دستمالچی بازدید داشته باشم اقدامی مؤثر و ماندگار در حوزه فرهنگ و دین انجام پذیرفته است.
…انشاء الله این مرکز بزرگ بتواند منشأ یک حرکت و نهضت فکری ، علمی و پژوهشی در حوزه دین و مذهب …گردد .

دکتر سید حمید کلانتری 
15/10/1386



از این اصل اسلامی آغاز می کنم که: "علّموهم و اترکرهم" اگر مردم و جامعه بویژه جوانان را آگاه ساخاستاد حکیمی در تالار علامه امینیتیم و اندیشه آنان را با علم و دانش استواری بخشیدیم .از هیچ رویداد و حادثه و تلقین و تبلیغ و تهاجمی – چه درونی و چه بیرونی – هراس نباید داشت.
…برای همین هدف مقدس و رهایی بخش، این مؤسسه فرهنگی تأسیس گردیده و بانی نیکوکار آن آقای سید احمد دستمالچی حفظه الله تعالی، و اساتید و مدیران آن به تلاش در خور و درنگ ناپذیر دست یازیدند تا هر چه زودتر – با تأییدات الهی




جستجو   


 
انسان از اعمال ، عادل شمرده می شود نه از ایمان تنها .
«حضرت عیسی (ع)» 
 


Design: DibaGroup
Powered by DCMS 3.2