« سه‌شنبه, 29 خرداد 1397 »
 
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 115 مورد
 » مقاله ثبت شده: 68 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 38 نفر
 » بازدید امروز: 114 نفر
 » بازدید دیروز: 138 نفر
 » کل بازدید: 1,110,961 نفر
 » میانگین: 294 نفر

زندگی در عصر حضرت مهدی عج

امنیت اجتماعی

امنیت اجتماعی، امنیت در بخش‌های گوناگون زندگی اجتماعی را شامل می‌شود، یعنی در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و ... امنیت اجتماعی زمینه همۀ فعالیت‌های درست و مفید اجتماعی است و شرط لازم رشد و تکامل فرد و جامعه.

در جامعۀ امن، سرمایه‌داران و منتفذان بر جامعه تسلط ندارند، و اقویا ناتوانان را نمی‌بلعند و سرنوشت فرودستان در دست فرادستان و مستکبران و سرمایه‌داران نیست.

امام مهدی (ع) پدید آورندۀ امنیت اجتماعی است، امنیتی که بشریت در تمام دوران تاریخ خود مانند آن را ندیده‌است.در این جامعه، انسان به انسان نزدیک می‌شود، دوستی و مهرورزی جای کینه‌توزی و دشمنی را می‌گیرد. تضاد، درگیری و تزاحم جایش را به رقابت سالم و آزاد و انسانی می‌دهد و دارالسلام و جامعه امن و زندگی آرام و آسوده‌ای که نمونۀ زندگی دربهشت جاوید است، نصیب انسان می‌گردد.

بعثت

آئین عدل شریعتش

و محمّد (ص) آنجا که تفوّق و تمایز را از خود به دور ساخت این کار را به منظور کامل ساختن فضیلت تواضع نکرد در صورتیکه اگر به این منظور هم بجا آورده بود عملی پسندیده و زیبا بشمار می‌آمد...

ولی محمّد (ص) انسانی است که عوامل و بواعث دیگری در منتهای جلالت و اهمیّت او را به کار وا می‌دارد، و از اینرو تفوّق و ترفّع را به منظور تحقّق عدل به دور می‌افکند.

سیرۀ اجتماعی پیامبر (ص)

عدم تنفیر

در سیرۀ آن رسول بشیر و نذیر، تنفیر خلق وجود نداشت. تنفیر یعنی فراری دادن، گریزان ساختن. گاهی دعوت کنندگان به دین، انذار را با تنفیر اشتباه می‌کنند و به جای آنکه به حق بخوانند، از آن می‌رانند.

 

عید میثاق

غدیر و وحدت

غدیر و وحدت

امروز که امت اسلام، مفاسد تفرّق و تشتّت و آثار شوم و نتایج مهلک پراکندگی را نیک دانسته، امید است به دستور صریح قرآن با استناد به آیات قرآن و احادیث صحیح و معتبر نبوی رفع اختلاف کنند.

شیعه به خصوص بیش از همۀ فرقه‌ها باید در حفظ وحدت مسلمین بکوشد و عملا ثابت کند که پیرو علی و تربیت شدۀ مکتب جعفربن محمّد است که فرمود:

چنان رفتار کنید که هر کس ببیند بگوید « خدا رحمت کند جعفر بن محمّد را که چه خوب یارانش را تربیت کرده‌است و شما شیعیان موجب آبرومندی ما باشید نه آبروریزی ما.

شیعه باید به پیشوای بزرگوارش اقتدا کند که احدی مانند علی برای حفظ اسلام و وحدت اسلامی فداکاری و جانبازی و گذشت نکرد.

علی (ع)، شهید عدالت

عدالت از نظر علی (ع)

از یک طرف از سخنان علی و از طرف دیگر از عمل او، مخصوصاً از طرز عملی که در دورۀ زعامت و حکومت خود انجام داد، معلوم می‌شود که عدالت به صورت یک فلسفۀ اجتماعی اسلامی مورد توجه مولای متقیان بوده و آن را ناموس بزرگ اسلامی تلقی می‌کرده و از هر چیزی بالاتر می‌دانسته، سیاستش بر مبنای این اصل تأسیس شده بود، ممکن نبود به خاطر هیچ منظوری و هدفی کوچکترین انحراف و انعطافی از آن پیدا کند. و همین امر یگانه چیزی، بلی یگانه چیزی بود که مشکلاتی زیاد برایش ایجاد کرد و ضمناً همین مطلب یک مفتاح و کلیدی است برای یک نفر مورخ و محقق که بخواهد حوادث خلافت علی را تحلیل کند. علی (ع) فوق‌العاده دراین امرتصلّب و تعصب و انعطاف‌ناپذیری به خرج می‌داد.

آینده روشن

آینده روشن

امام صادق (ع): «... به خدا سوگند رهبر آینده، عدالت را به درون خانه‌های آنها خواهد برد، چنان که سرما و گرما به درون خانه‌ها نفوذ می‌کند»

نظام‌های قضایی، اصلاحی بنیادین می‌شود، و قاضیانی عدل محور بر سرکار خواهند آمد، و در برابر هر بیدادی و تجاوزی، با دقیق‌ترین شیوه‌های دادرسی، حق را به حق‌دار می‌رسانند، و مجرمان را بویژه مجرمان اقتصادی را با هر مدرک و شاهد ساختگی و پول و پارتی محکوم خواهند کرد، و امنیت، فراگیر خواهد شد، و ضعیفان از توانمندان هراسی نخواهند داشت.

علی(ع) و حقوق بشر

اخلاق بزرگ

از اخلاق او که مبین سلامت قلبی او بود، این است که از هیچ مخلوقی کینه در دل نداشت، و مقامی برای دشمنی، حتی برای سرسخت‌ترین دشمنانش نمی‌شناخت، در حالی که به او حسد می‌بردند، و او را خوش نداشتند.

کرم او، بخششی است که مبین همۀ مراتب جوانمردی او است که درجانش ریشه دارد. او دختر خود را به علت امانت گرفتن گردن بندی از بیت المال ملت، برای تزیین چون دیگر زنان در یکی از اعیاد، سرزنش می‌نماید، و برادرش عقیل را به خاطر تقاضایش، که کمی از بیت‌المال مردم به او کمک کند، از خود می‌رنجاند.

خلافت حضرت علی (ع)

علی میزان عدل خداست

علی اسلام مجسم است، فرمود: «مائیم موازین عدل در قیامت». اعمال همۀ امّت با اعمال او و ائمّۀ بعد از او سنجیده می‌شود.

مهدویت

انتظار فرج

مفهوم انتظار: انتظار، باوري است بارور به عمل، که در زندگی انسان منتظر، در قالب کرداري خاص، تجسم می یابد. دست روي دست گذاردن و بی هیچ کنشی منتظرانه، خود را منتظر دانستن، تفسیري وارونه و منافقانه از انتظار است. انتظار، اعتقادي است در گرو عمل، عمل کردن به آنچه که فرهنگ انتظار ایجاب میکند.

عقل گرایی

بعثت

در قرآن و احادیث معتبر بطور صریح و کاملا روشن، وجود دو راهنمای بسیار مهم برای بشر گوشزد شده است:

راهنمای درونی، قرآن: آیات فراوانی در قرآن مجید وجود این راهنما و لزوم پیروی از آن را متذکر می‌شود

راهنمای برونی: چنانکه گفتیم شامل پیامبران عظام و هر نوع صلاح اندیشان و خیرخواهان بشری در راه تکامل و حکماء و رشد یافتگان سازنده که با کمیت‌ها و کیفیت‌های گوناگون در سرتاسر تاریخ دیده
می‌گردد.

زندگی حضرت فاطمه (س)

اخلاق حضرت فاطمه زهرا (س)

فاطمه نه تنها در پوشاک و خوراک به حداقل قناعت می‌کرد و بر خود سخت می‌گرفت، کارهای خانه را نیز بعهدۀ دیگری نمی‌گذاشت. از کشیدن آب تا روفتن خانه،

دستاس کردن ذرت یا گندم، نگاهداری کودک، همه را خود بعهده می‌گرفت. گاه با یکدست دستاس می‌کرد و با دست دیگری طفلش را می‌خواباند.

ابن سعد به سند خود از علی (ع) روایت کند: روزی که زهرا را به زنی گرفتم فرش ما پوست گوسفندی بود که شب بر آن می‌خوابیدیم و روز شتر آبکش خود را بر آن

علف می‌خوراندیم و جز این شتر خدمتگزاری نداشتیم.

گوشه‌های از اخلاق محمد (ص)

احترام به افکار عمومی

در موضوعاتی که بوسیله وحی و نصّ قاطع، حکم آن معین شده‌است اعم از عبادات و معاملات توقیفی چه برای خود و چه دیگران حق مداخله و اظهارنظر قائل نبود و این دسته از احکام بدون چون و چرا و با تمام حدود مقرر می‌بایست اجرا شود و تخلف از آن کفر به خدا محسوب می‌شود. و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون.

اما در موضوعات مربوط به کار و زندگی اگر جنبه فردی داشت و درعین حال یک امر مباح و مشروع بود افراد استقلال رأی و آزادی عمل داشتند، کسی حق مداخله در کارهای خصوصی دیگری را نداشت و هر گاه مربوط به جامعه بود حق اظهارنظر را برای همه محفوظ می‌دانست و با اینکه فکر سیال و هوش سرشارش در تشخیص مصالح امور بر همگان برتری داشت، هرگز بطور تحکم و استبداد رأی رفتار نمی‌کرد و به افکار مردم بی‌اعتنائی نمی‌نمود. نظر مشورتی دیگران را مورد مطالعه و توجه قرار می‌داد و دستور قرآن مجید را عملا تأیید نموده و می‌خواست مسلمین این سنت را نصب العین قرار بدهند.

خلافت و ولایت

سیاست اسلامی

اسلام سیاستی خاص خود دارد و علی می‌خواهد به جهانیان تا رستاخیز اعلام و اعلان کند که حکومت اسلامی چگونه است و سیاستش چیست؟

هدف معاویه ریاست وسلطنت است و در راه وصول به قدرت و ادامه ریاست از هیچ جنایتی خودداری ندارد، به اضافه کینه خاص و دشمنی شدیدی که با پیغمبر و خاندانش دارد.

ابن عباس می‌گفت اینها مقصودشان از سبّ و و لعن علی سبّ و لعن خود پیغمبر بود. اما علی نه طالب ثروت است و نه عاشق سلطنت، بلکه هدف مقدسش احیاء حق است و اماته باطل و بسط عدل و رفع ظلم و رشد و نمو فضیلت و قلع وقمع رذیلت.

علی در برابر گرفتن هفت اقلیم و آنچه زیر آسمانهاست، حاضر نیست پوست جوی را از دهان مورچه ای بگیرد. یعنی به قیمت همه جهان ظلمی به این کوچکی نمی کند.

امام مهدی (ع) و احیای کرامت انسانی

پیامبر اکرم (ص) : سوگند به آنکه مرا به حق به پیامبری برانگیخت اگر از دنیا جز یک روز نماند، آن روز را خداوندمی‌گستراند تا فرزندم مهدی قیام کند. پهنه زمین به نور او روشن گردد، و حکومت او شرق و غرب گیتی را فراگیرد.

درس گفتارهایی از امام حسن مجتبی(ع)

درس گفتارهایی از امام حسن مجتبی(ع)

« اِعْمَل لِدُنیاک کَأنَّک تَعیشُ أَبَداً، وَ اعْمَلْ لِآخِرتِکَ کأنَّکَ تَمُوتُ غَداً »

برای دنیای خود چنان کار کن که گویی همیشه زنده خواهی ماند، و برای آخرت خود چنان کار کن که گویی فردا خواهی مرد.

دو نگاه به عاشورا

عاشورا

شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی. البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسه‌ها، تراژیک است، اما اصل و اساس آن بر حماسه است. این قیام با حماسه حسینیان آغاز شد و با فاجعه یزیدیان به فرجام آمد. پس عنصر تراژدی در آن، عارضی است و معلول جنایت دشمن. مضافاً اینکه همین جنایت، در دیده نزدیک‌بین ما تراژیک است، ورنه به دیده شیرزن کربلا، «زیبایی» است.

حدیث تهنیت

غدیر

پیامبر اکرم در بازگشت از حجّة‌الوداع در این روز در دامنۀ بیابان غدیر، مقام جانشین خود را آشکار و به جمعیتهای انبوهی که در آن سفر همراهش بودند ابلاغ کرد که وظیفۀ امر و نهی و رهبری در امور دین و حفظ نظام دنیای اسلام با علی‌بن‌ابیطالب «ع» است.

سیره امام رضا (ع)

اخلاق امام رضا (ع)

از امام رضا (ع) درباره تواضع و حد آن پرسش شد.حضرت فرمود: تواضع مراتبی دارد از جمله آن که انسان قدر و منزلت و اندازه خود را بشناسد و همانجا و در همان حد متوقع باشد، آن هم با قلب سلیم و آرام. رفتارش هم با دیگران آنچنان باشد که دوست دارد چنان با او رفتار کنند. اگر بدی هم دید با نیکی پاسخ دهد، خشمش را هم بتواند رام خویش سازد. از دیگران هم در گذرد. و البته خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

صفات امام علی(ع)

خلق عظیم

درگذشت و مسامحه با دشمنان وی را نظیری در تاریخ نبود. حکایاتی که دلالت بر گذشت و عفو او می‌کند بیش از شماره است.

از جمله آنکه لشگریان خویش را هنگام کارزار نهی می‌فرمود که چون دشمن بگریزد او را مکشید و آنکه خسته و مجروح است از مساعدت دریغ مکنید، ستر کسی را مگشائید و مال کسی را از او نگیرید.

مبعث پیامبر

آزادی و برابری، همه از آدمید و آدم از خاک!

مبعث پیامبررحمت و پیام آور عدالت و آزادی مبارک باد.

1 2 صفحه:
جستجو   


 
علم از خطا مبراست ولی علماء همواره خطا می کنند.
«آناتول فرانس» 
 


Design: DibaGroup
Powered by DCMS 3.2